Ranskalainen Challenger tekee kaikkia tavanomaisia matkailuautotyyppejä, mutta tänä vuonna Suomeen saadaan vain puoli-integroituja ja retkeilyautoja.
Vuonna 1985 toimintansa aloittanut Challenger kuuluu nykyään Trigano-konserniin, jonka merkeistä Suomessa tunnetaan ylivoimaisesti parhaiten Adria.
Juuri Challengerin mallistoonsa ottanut Best-Caravan Oy ei ole ranskalaismerkin ensimmäinen maahantuoja, sillä Challengerin alkoviautoja ja puoli-integroituja tuotiin Suomeen mallivuosien 2003–05 aikana. Kokonaistuontimäärä oli noiden vuosien aikana todennäköisesti pienempi, kuin mitä Best-Caravan myy tänä vuonna.
Suomeen on tulossa tänä vuonna 20–30 kappaletta Challengereita – Ranskassa ja Italiassa matkailuautoja valmistava yritys ei pysty myymään Suomeen tätä enempää mallivuoden 2021 autojaan.
Challenger tekee täys- ja puoli-integroituja matkailuautoja, alkoviautoja ja retkeilyautoja, ja nyt tammikuussa yritys kertoi myös uudesta van-segmentin mallista.
Laajin tarjonta on puoli-integroiduissa: kymmenestä pohjaratkaisusta yksi on 6,4-metrinen, viisi 7-metristä ja neljä 7,2-metristä. Puoli-integroiduissa on joko vakiona tai lisävarusteena sähkötoiminen nostovuode. Erikoisin malli on 7-metrinen 270, missä on erikseen alas laskettavat pitkittäiset erillisvuoteet.
Retkeilyautomalleja on kolmessa normaalissa pituusluokassa yhteensä viisi. Poikittaisen takavuodearkun saa 5,4-, 6,0- ja 6,4-metrisenä. 6-metrisessä V114Max-mallissa on poikittainen tuplaparivuode ja 6,4-metrisessä V217:ssä pitkittäiset erillisvuoteet.
Kaikista puoli-integroiduista ja retkeilyautoista on varustetasot Start, VIP ja Premium. Auton sisäilme ja osittain myös alusta on sidoksissa varustetasoon.
Varsin erikoinen ratkaisu on, että Start- ja Premium-tason puoli-integroiduissa on alustana Ford Transit, kun VIP-tason autot rakennetaan Fiat Ducaton pohjalle. Retkeilyautonsa Challenger tekee Ducaton koriin.
Start-tason retkeilyautossa on 120-hevosvoimainen moottori (lisävarusteena 140 hv) ja manuaalivaihteisto. Korkeammat varustelut sisältävät 140-hevosvoimaisen moottorin (lisävarusteena 160 hv), ja niihin saa sekä 9-portaisen automaattivaihteiston että nostokaton.
Challenger 270:ssä on sohvaryhmän kohdalla pitkittäisvuoteet. Sähköllä liikuteltavien vuoteiden kantavuus on 150 kiloa.Puoli-integroidussa Start-perusmallissa on Fordin 130-hevosvoimainen moottori ja manuaalivaihteisto, parhaiten varustellussa Premiumissa 170-hevosvoimainen moottori ja 6-portainen automaattivaihteisto. 170-hevosvoimaisen saa myös Start-malliin, mutta lähtöhintatason autoon ei saa automaattivaihteistoa. VIP-Fiatissa on 140-hevosvoimainen moottori (lisävarusteena 160 hv) ja 9-portainen automaattivaihteisto. Suomeen tuodaan ainakin tässä vaiheessa vain Transit-alustaisia Start- ja Premium-malleja.
Alustavalmistajasta riippumatta kaikki Challenger-mallit ovat etuvetoisia ja lähtökohtaisesti alle 3,5-tonnisia, mutta kokonaismassan korottamiset ovat mahdollisia.
Challenger menee varsin hyvin kaupaksi Norjassa, ja pohjoismaissa myytävissä matkailuautoissa on vakiona Norden Line Arctic -varustepaketti. Tämän varustelun myötä autossa on lasikuidun sijaan peltiset ulkoseinät, XPS-eristys, eristetty ja lämmitetty harmaavesisäiliö (lämmitys lämmitysilmalla), jääkaapin talviritilä, ohjaamon ulkopuolinen lämpöpeitto, sähkötoiminen lattialämmitys ja vedenlämmittimellä varustettu Truman kuuden kilowatin diesellämmitin.
Keski-Euroopassa koko ajan yleistyvän diesellämmittimen käyttö ei poikkea Truman kaasukäyttöisen lämmittimen käytöstä. Lämmitin ottaa polttoaineen auton omasta tankista, joten sen myötä poistuvat sellaiset kaasupulloihin liittyvät hankaluudet kuin saatavuus ja polttoaineen liikuttelu käsivoimin.
Lämmitin, joka kuluttaa Truman mukaan dieseliä 0,22–0,63 litraa tunnissa, ei pysty käyttämään dieseltankkia tyhjäksi. Challengerit eivät ole täysin kaasuvapaita autoja, sillä liesi ja jääkaappi toimivat nestekaasulla.
Minkälainen matkailuauto on Ford Transit -alustainen puoli-integroitu Challenger 287GA, selviää Caravan-lehden numeron 2/2021 koeajoraportista.