Yli puoli vuotta vireillä ollut lakihanke dieselkäyttöisten matkailuautojen käyttövoimaveron korotuksesta hyväksyttiin toisessa käsittelyssä maanantaina 9. joulukuuta alkaneessa eduskunnan täysi-istunnossa.
Hallituksen esityksen mukaisesti dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimavero nousee nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta.
Käyttövoimaveroa määrättäessä huomioon otettava ajoneuvon kokonaismassa rajataan 7 500 kilogrammaan. Se on toki karavaanareille mieluisampi kuin jos ylärajaa ei olisi lainkaan kirjattu lakimuutokseen, mutta caravan-alalla oli esitetty huomattavasti kohtuullisemmaksi rajaksi 3500 kilogrammaa.
Laki on tulossa voimaan 1.1.2025, mutta sitä sovelletaan vasta 1.1.2026 alkaen.
Valtiovarainministeriön laskentaperusteissa käyttövoimaveron korotus tarkoittaa vuositasolla noin 590 euron matkailuautokohtaista ajoneuvoveron korotusta. Jos taas arvioidun keskimääräisen ajan noin 190 päivää, matkailuautokohtainen ajoneuvoveron korotus olisi noin 310 euroa vuodessa.
Caravan-alalla nähdään kovan veronkorotuksen johtavan siihen, että matkailuautojen liikennekäytössä olemista vähennetään. Se taas johtaa osaltaan siihen, että hallituksen lakimuutoksella tavoittelema veropotin kasvattaminen jäänee tavoitellusta euromäärästä.
Eduskunnan valtiovarainvaliokunta jätti 26.11.2024 mietintönsä hallituksen esitykseen laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta dieselkäyttöisten matkailuautojen käyttöverosta.
Valiokunta ei ollut yksimielinen. Kuusi sosialidemokraattia esitti vastalauseessaan uuden käyttövoimaveroluokan luomista M1-luokkaan kuuluville matkailuautoille. Vastalauseessa esitettiin käyttövoimaveron määräksi päivää kohden 1,8 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta, ja käyttövoimaveroa määrättäessä huomioon otettava ajoneuvon kokonaismassa rajattaisiin 3 500 kilogrammaan.
Maanantaina 2.12.2024 lakimuutos oli ensimmäisessä käsittelyssä eduskunnan täysistunnossa. Käsittelyn pohjana olivat valtiovarainvaliokunnan mietintöön sisältyvät ehdotukset. Ja valiokunnan näkemyshän oli, että ”esitettyä korotusta voitiin kokonaisuutena arvioiden pitää suhteellisen maltillisena verrattuna muihin matkailuauton kustannuksiin”.
Ensimmäisessä käsittelyssä 2.12. kansanedustajat keskustelivat aiheesta ja aiheen vierestä noin tunnin ja vartin ennen kuin yleiskeskustelu päättyi ja asian käsittely keskeytettiin. Puheenvuoroissa (linkki vie pdf-tiedostoon) moni ilmaisi huolensa muun muassa veronkorotusesityksen negatiivisista vaikutuksista kotimaiselle matkailulle.
Ensimmäinen käsittely jatkui keskiviikkona 4.12., jolloin eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 144/2024 vp sisältyvän lakiehdotuksen sisällön valiokunnan mietinnön mukaisena äänin 141–41.
Toinen käsittely oli aikataulutettu maanantain 9.12. täysistuntoon, joka pitkäksi venyneenä lopulta päättyi vasta tiistain puolella kello 1:58. Vasta täysistunnon loppuvaiheessa vuoroon päässeessä toisessa käsittelyssä vaihtoehtoina oli vain joko hyväksyä tai hylätä ensimmäisessä käsittelyssä jo päätetty lain sisältö.
Keskustelu