100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan ja Suoma ry:n teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 43 prosenttia on aiempaa kiinnostuneempi kotimaanmatkailusta. 65 prosenttia kertoo tekevänsä tänä kesänä lomamatkan Suomessa, neljännes pohtii vielä päätöstään.
Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén uskoo viime kesän onnistuneiden reissukokemusten vauhdittaneen asennemuutosta.
– Se, että vain 15 prosenttia vastaajista sanoo matkustavansa kotimaassa, koska ei voi matkustaa ulkomaille, antaa positiivisen signaalin pysyvämmästä asennemuutoksesta ja siitä että kotimaanmatkailu ei tule jäämään kakkosvaihtoehdoksi tulevaisuudessakaan, Hellén sanoo tiedotteessa.
Kun vastaajia pyydettiin kertomaan, millaisia asioita he haluavat kokea tänä kesänä, tutkimuksessa nousivat esille aktiviteetit, elämyksellisyys, luontomatkailu, yllätyksellisyys, historia ja kulttuuri.
Tutkimus nosti esille ajatuksen siitä, että ihmiset haluavat löytää paikkoja, joita eivät edes osaisi etsiä. Niinpä työ- ja elinkeinoministeriön tukemalla, Suoma ry:n toteuttamalla 100syyta.fi-sivustolla on panostettu paikallisten pienten erikoisuuksien esittelyyn.
Hellén muistuttaa, että suosion myötä myös matkailijoiden odotukset ovat kasvaneet. Patoutunutta matkailuintoa on paljon ja nyt myös kotimaassa halutaan kuluttaa palveluja, elämyksiä ja aktiviteetteja.
Lähes neljännes haluaa kokea perinteisiä asioita Suomessa matkustaessaan. Joka viidennelle 18–24-vuotiaalle nuorelle Suomi näyttäytyy seikkailuun houkuttavana.
– Mielestäni voisi jopa sanoa, että uuden z-sukupolven myötä ollaan siirtymässä Suomi-nolouden ajasta Suomi-ylpeyden aikaan. Paikallisuus aidosti vetää puoleensa erityisesti nuorempia sukupolvia.
Matkailuorganisaatioiden valtakunnallisessa yhteiskampanjassa esiteltiin alun perin 100syyta.fi-sivustolla sen nimen mukaisesti tasan sata vinkkiä kotimaan kohteista. Koronapandemiasta palautumisen tueksi määrä on tänä vuonna nostettu siten, että mukana on jo yli 170 kohdetta ympäri Suomen.
Esimerkiksi jo viidettä kertaa kampanjassa näyttävästi mukana oleva Lahden seutu tavoittelee luonnosta ja aktiivisesta elämäntavasta hyvinvointia hakevia lomailijoita, jotka ovat kiinnostuneet myös vaikkapa maatilatoreista, pienpanimoista tai pientapahtumista.
Lähde: Visit Lahti