Koeajossa: Adria Compact Supreme DL -matkailuauto

Adrialla on ollut perinteistä puoli-integroitua kapeampi Compact-malli pitkään, mutta vasta nyt mallin uudistuttua sitä on alettu vahvemmin markkinoida van-mallina.

Vaikka van-mallit ovat vain muutaman sentin leveämpiä kuin retkeilyautot, niin ne tuntuvat sel­västi peltikorisia väljemmiltä ja mukavammilta – tunne johtunee matkailuautomaisesta asunto-osas­ta. Kalustuksen, vuoteiden ja sisus­tuksen lisäksi mukavuusvaikutel­maan vaikuttaa myös se, että va­neissa ei ole raskasta ja äänekästä liukuovea.

Adria uudisti Compact-mallinsa täl­le mallivuodelle. Tarjolla on 6,00-, 6,79- ja 6,99-metriset mallit Axess-, Plus- ja Supreme-versioina. Malli­en kirjaintunnukset ovat vastaavas­sa pituusjärjestyksessä SP, SL ja DL. Kaikissa pituusvaihtoehdossa on kuljettajan lisäksi turvavyöt kolmel­le matkustajalle.

Koeajetussa 6,99-metrisessä DL:ssä on Adrian luokittelun mu­kaan neljä makuupaikkaa, mutta 20 senttiä lyhyemmässä SL:ssä niitä on yksi vähemmän. Molemmissa mal­leissa on pitkittäiset erillisvuoteet, joiden välissä on noin 1,5-metrinen patja.

Compact-mallin saa sekä Cit­roën Jumper -alustaisena Axess-ta­son mallina että Fiat Ducatona, jolloin sen varustetaso on Plus tai Supreme. Tarjolla on näin ollen hui­ma määrä variaatioita, sillä Duca­tosta on neljä ja Citroënista kolme tehoversiota.

Tilaa autossa on mallinimen mukaisesti kompaktisti, mutta kuitenkin riittävästi…

Keskeltä saranoitu pöytälevy helpottaa liikkumista. Sisävalaistus on hyvä, ja luonnonvaloa tulee ison panoraamalasikaton kautta.

Haluatko lukea Caravan-lehdessä 3/2020 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.

Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.