Koeajossa: Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD -matkailuvaunun vetoautona

Sähköllä vaunun vetoon.

Mitsubishin isoimmasta Outlander-katumaasturista on ollut pistokeladattava hybridi eli PHEV-malli jo vuodesta 2013, joka jälkeen Outlander on uudistu­nut useasti, pari vuot­ta sitten myös teknii­kaltaan.

Bensiinimoottori on uusi 2,4-litrainen. Lisäksi autossa on en­tistä tehokkaammat sähkömootto­rit sekä etu- että taka-akselilla, jo­ten Outlander PHEV on aina neli­vetoinen. Moottoreiden yhteisteho on 165 kilovattia.

Täyteen ladatussa akustossa riit­tää sähköä maksimissaan nyt 45 ki­lometrin ajomatkalle. Sen jälkeen jatketaan tavallisena ajossa latau­tuvana hybridinä. Matkailuvaunun kanssa polttomoottori on käynnis­sä lähes aina. Sähkömoottorit avus­tavat kiihdytyksissä sekä ylämäissä tuoden menoon dieselmäistä voi­maa. Sähkö osallistuu matkan te­koon aina, kun se on tarpeen tai hyö­dyksi. Satunnaisesti bensiinimoot­torikin sammuu kokonaan.

Yhdistelmän kulutus oli noin 12,5 litraa, mitä voi pitää bensakoneel­la varustetulle autolle hyvänä luke­mana, kun vedettävänä oli 1 300 ki­lon painoinen vaunu. Voiman suhteen maksimiveto­kyky 1 500 kiloa ei ole mikään on­gelma.

Mitsubishi Outlander on kokoisekseen pis­tokehybridiksi edullinen. Ajossa auto on leppoisa arjen puurtaja, joka tarjoaa hyvät tilat ko­ko perheelle. Outlander onkin löy­tynyt usein luokkansa rekisteröinti­tilastojen kärkikolmikosta, ja sitä on tuotu meille runsaasti myös käytet­tynä etenkin Ruotsista…

Mitsubishi Outlander PHEV -vetoauton konehuone.
PHEV tarkoittaa pistokeladattavaa hybridiä: oikean kyljen luukun alle tankataan sähköä ja vasemmalle puolelle bensiiniä.

Haluatko lukea Caravan-lehdessä 5/2020 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.

Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.