Skoda Scala on tervetullut vaihtoehto niille, joille Octavia alkaa olla jo turhan suuri. Scalan uusimman ja suurimman eli 1,5-litraisen bensiinimoottorin vetokyky on 1 250 kiloa. Sama moottori on myös käytössä lähes koko VW Groupin mallistossa.
Lähes dieselmäisen voimakkaan koneen suurin (250 Nm) vääntömomentti on käytössä 1 500–3 500 kierroksella. Tehoa moottorista löytyy 110 kW.
Koeajossa noin 1 100-kiloisen vaunun kanssa valtaosa matkasta tehdään seiskavaihteella ja matalilla (1 700) kierroksilla eli pienellä kulutuksella. Kulutus vaunun kanssa oli vain hieman yli 10 litraa satasella, ja moottorissa riittäisi voimavaroja vielä painavammallekin vaunulle.
Jousitus kantaa myös vaunun kuorman moitteetta, mutta pintapehmeyttä saisi olla hivenen enemmän. Suomen huonolla tiestöllä on kuitenkin parempi, että jousitus on jämerä imien suuremmatkin epätasaisuudet.
Vaunun kanssa vakionopeussäädin päästää nopeuden tippumaan turhankin paljon. Hieman yllättäen ECO-ajotila toimi koeajolla parhaiten.
Skoda Scalaa tulee hyvien tilojensa vuoksi helposti verrattua pykälää kalliimpiin autoihin, ja se pärjää hyvin siinäkin kilpailussa.
Kevyemmän luokan vaunulle Skoda Scala on riittävä vetoauto, jota ei voiman puute tai suuri kulutus haittaa. Ja jos omaan makuun sopii paremmin maasturimaisempi ulkonäkö, niin Scalalla on saman kokoluokan sisarmalli Kamiq, joka perustuu samaan tekniikkaan…
Haluatko lukea Caravan-lehdessä 6/2020 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.
Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.