Koeajossa: Volkswagen Amarok DC Aventura 3,0 TDI matkailuvaunun vetoautona

Äijämäinen Amarok on järeä vetoauto.

Volkswagen Amarokin uu­distusten yhteydessä au­tomaattiin tuli kaksi lisä­vaihdetta ja nelivedosta tuli jatkuvatoiminen, joka on varus­tettu itselukittuvalla Torsen-keski­tasauspyörästöllä sekä takatasaus­pyörästön lukolla.

Kun perään kytketään paritonni­nen vaunu, huomaa, miksi kahdek­san vaihdetta on parempi kuin kuusi. Paljon vaihteita tarkoittaa optimaa­lista kierroslukua. Iso vaunu tuntui perässä ainoas­taan takalehtijousituksen kohtuulli­sena nypytyksenä.

Varustelusta riippuen kolmelit­raisen V6-dieselin voimaksi voi va­lita 150 kW ja 500 Nm tai 190 kW ja 580 Nm. Vetopaino on mallista riip­puen joko 3 300 tai 3 500 kiloa.

Amarokin päivitys on onnistu­nut. V6-moottorin kiihtyvyys 7,4 sekuntia nollasta sataan kertoo voi­masta. Nykyään diesel on hyvä kei­no yhdistää suuri vetokyky ja talou­dellisuus.

Ajettavuus etenkin suuren vau­nun kanssa on junamaisen vakaata ja vaivatonta. Pieninä miinuksina ovat ainoastaan takaistuinratkaisut ja suojatun tavaratilan koko…

Amarok-avolavamaasturissa on nyt tehokkaampi ja taloudellisempi V6-dieselmoottori.

Haluatko lukea Caravan-lehdessä 1/2020 julkaistun jutun kokonaisuudessaan? SF-Caravan ry:n jäsenenä saat lehden kotiisi kannettuna tai voit lukea sitä näköisversiona jäsensivuilla. Liity jäseneksi tästä.

Vaihtoehtoisesti voit ostaa lukuoikeuden lehteen Lehtiluukku.fi-palvelussa.