Ensimmäinen Ducato-malli toi vallankumouksen pakettiautomarkkinoille. Sen kantavuus, etuveto, moottorin tehokkuus ja tavaratilan koko tarjosivat pakettiautojen käyttäjille yksinkertaisesti enemmän.
Ensimmäiset Ducatot valmistuivat Italian Val di Sangrossa sijaitsevalta tehtaalta 23. lokakuuta 1981. Tänään sama tehdas on Eurooppa–Lähi-itä-alueen suurin keskisuuria ja suuria pakettiautoja valmistava tehdas.
Ducaton 35-vuotismerkkipäivän mainoskampanjan pääviesti on: ”Emme koskaan unelmoineet menestyksestä, me rakensimme sen”. Viesti korostaa Ducaton johtavaa asemaa luokassaan.
Ducatoa on valmistettu yli 10 000 eri versiota, ja sitä on myyty 80 maassa. Laaja korimallisto, toimiva alusta ja henkilöautomainen ajettavuus ovat tehneet Ducatosta suosikin sekä hyötyajoneuvona että harrasteajoneuvona kuten matkailuautona.
Jo alusta alkaen ensimmäisessä Ducato-sukupolvessa (1981–90) oli innovatiivisia ratkaisuja, kuten poikittain sijoitettu moottori. Moottori, voimasiirto ja polttonestesäilö muodostivat yhden kokonaisuuden. Nämä ominaisuudet muodostuivat Ducaton myöhempien mallien tunnusmerkeiksi. Korivaihtoehtoihin kuuluivat kaksi eri kattokorkeutta Van-, Combi-, Bus- ja Truck-versioina. Kaksi eripituista akseliväliä (2 923 ja 3 653 mm) mahdollisti jopa 9,8 kuutiometrin lastitilavuuden sekä 2,8 tonnin kantavuuden.
Vuonna 1984 markkinoille tuodut kallistetut iskunvaimentimet mahdollistivat täysin tasapohjaisen tavaratilan. Vuoden 1985 Maxi-versio nosti kantavuuden 3 500 kiloon. Steyr-Puch-nelivedolla varustettu Ducato esiteltiin vuonna 1989.
Globaali pakettiauto on Pohjois-Amerikassa Promaster
Kymmenen vuotta markkinoilletulonsa jälkeen Ducato saavutti uuden virstanpylvään, kun ensimmäinen nelivetomalli valmistui, ja samalla tuotantomäärässä ylitettiin 500 000 kappaleen rajapyykki. Samassa yhteydessä 2,5-litraisen turbodieselin tehoa kasvatettiin 95 hevosvoimaan, ja uusi innovatiivinen, kokonaan sähköllä toimiva Ducato Elettra ensiesiteltiin. Samassa yhteydessä akseliväliä pidennettiin 320 senttimetriin.
Kolmas sukupolvi (1994–2002) esiteltiin vuonna 1994 uudistetulla ohjaamolla, jossa vaihteenvalitsin oli sijoitettu keskelle kojelautaa niin, että ohjaamon lattian keskiosa jäi kokonaan vapaaksi tilaksi tavaroille ja ihmisille. Tämä uudistus paransi sekä ergonomiaa että tuottavuutta.
Tulevissa tuoteparannuksissa keskityttiin erityisesti ajomukavuuden lisäämiseen. Istuimien korkeudensäätö ja kolmepuolainen ohjauspyörä esiteltiin vuonna 2002. Myös moottorivalikoimaa kehitettiin ja lisättiin. Suorasuihkutuksella toimiva Common Rail -moottori mahdollisti merkittävän suorituskykyloikan, teki autosta hiljaisemman ja polttoainetaloudellisemman. Lisäksi esiteltiin vaihtoehtoinen polttoainekäyttöinen bensiini/metaani-moottori, joka loi pohjan Ducaton menestyksekkäälle markkinajohtajuudelle metaanikäyttöisissä pakettiautoissa.
Viides sukupolvi tuotiin näyttämölle vuonna 2006 laajentamalla mallistoa ja tarjoamalla joustavuutta. Ensimmäinen etuvetoinen pakettiauto, jonka tavaratila oli huimat 17 kuutiometriä, tuotiin markkinoille. Uudet MultiJet-moottorit paransivat edelleen Ducaton taloudellisuutta ja alensivat käyttökustannuksia sekä päästötasoja.
Kuudes sukupolvi esiteltiin vuonna 2014. Sen ylpeydenaihe olivat yksiakseliselle pakettiautolle korkein etuakselin- (jopa 2 100 kg), taka-akselin (jopa 2 500 kg) ja myös korkein kokonaiskantavuus. Ducaton pakettiautoversion maksimikantavuus oli 2 100 kg. Ensimmäistä kertaa mukaan tuli myös ilmajousitus.
Ducatoa valmistetaan kolmessa maassa (Meksikossa, Brasiliassa ja Italiassa). Vuosien kuluessa Ducaton myynti on laajentunut Euroopasta Venäjälle, Etelä-Amerikkaan, Lähi-itään ja Australiaan. Tänään Ducatoa myydään 80 maassa, myös Pohjois-Amerikassa, jossa se on vuodesta 2013 kantanut nimeä Promaster.
Teksti Pekka Virtanen, kuvat ja lähdemateriaali Fiat Professional