Automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät eivät osaa estää törmäystä jalankulkijaan pimeässä

American Automobile Association: autojen automaattisista hätäjarrutusjärjestelmistä ei ole jalankulkijan suojelusenkeliksi.

Jo toukokuusta 2022 lähtien automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät (AEB, automatic emergency braking system) tulevat pakolliseksi uusissa automalleissa EU:n vaatimuksesta. Se on tiedetty pitkään, että hätäjarrutusjärjestelmät eivät ole täydellisiä, mutta on niistä usein hyötyäkin esimerkiksi peräänajojen estämisessä.

Yhdysvaltalainen American Automobile Association (AAA) on julkaissut juuri tutkimuksensa automaattisten hätäjarrutusjärjestelmien toiminnasta jalankulkijoiden kannalta. AAA testasi erilaisia törmäysskenaarioita 32 ja 48 km/h:n nopeuksissa.

Tulokset olivat varsin lohduttomia. AAA:n päätelmän mukaan nykyiset automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät ovat käytännössä tehottomia jalankulkijoiden turvallisuuden kannalta, jos auton nopeus on 48 km/h tai enemmän. Pimeässä AAA:n mukaan automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät ovat täysin hyödyttömiä. Siis olosuhteissa, joissa tapahtuu valtaosa jalankulkijan kuolemaan johtavista törmäyksistä.

American Automobile Associationin erilaisissa testeissä parhaiten hätäjarrutusjärjestelmät toimivat tilanteessa, jossa oli kyseessä aikuista jalankulkijaa simuloiva testinukke ylittämässä tietä päivänvalossa ja auton nopeuden ollessa vain 32 kilometriä tunnissa. Tällaisessa tilanteessa järjestelmä onnistui estämään törmäyksen jalankulkijaan jopa 60 prosentissa tapauksista.

Testeissä käytetyt autot olivat Tesla Model 3, Toyota Camry, Honda Accord ja Chevrolet Malibu. Kaikki olivat tämän vuoden mallia.