Caravan-lehti somessa

Hyundai kehittää vakionopeudensäädintä, joka toimii käyttäjän yksilöllisen ajotavan mukaisesti

Liikenne

Hyundai kehittää vakionopeudensäädintä, joka toimii käyttäjän yksilöllisen ajotavan mukaisesti

Koneoppimiseen perustuvaa älykästä vakionopeudensäädintä suunnitellaan käytettäväksi Hyundain tulevissa automalleissa.

Hyundai Motor Group kertoo kehittävänsä maailman ensimmäistä koneoppimiseen perustuvaa älykästä vakionopeudensäädintä (SCC-ML). Älykäs vakionopeudensäädin (SCC) mahdollistaa välimatkan säilyttämisen edellä ajavaan autoon, kun ajetaan kuljettajan asettamaa nopeutta.

SCC-ML yhdistää tekoälyn ja älykkään vakionopeudensäätimen järjestelmäksi, joka oppii kuljettajan ajotavan ja -tottumukset. Koneoppimisen avulla älykäs vakionopeudensäädin saadaan toimimaan samoin kuin kuljettaja.

Aiemmissa älykkään vakionopeudensäätimen versioissa kuljettaja joutuu asettamaan manuaalisesti esimerkiksi haluamansa etäisyyden edellä kulkevaan ajoneuvoon. Asetusten hienosäätö vastaamaan kuljettajan yksilöllisiä mieltymyksiä on mahdotonta ilman koneoppimisen hyödyntämistä.

Kuljettaja saattaa esimerkiksi kiihdyttää vaihtelevilla tavoilla riippuen liikenneympäristöstä ja olosuhteista. Kuljettajakohtaisen hienosäädön puuttuessa älykäs vakionopeudensäädin voi siksi joissain tilanteissa toimia eri tavoin kuin kuljettaja haluaa, mikä saattaa vähentää kuljettajan halua käyttää varustetta.

Älykäs vakionopeudensäädin tuo tilannekohtaista joustavuutta

Hyundai Motor Groupin kehittämä SCC-ML toimii keräämällä jatkuvasti tietoa ajoneuvon liikkeistä muun muassa etukameralla ja tutkalla. Tiedot lähetetään järjestelmän keskusyksikölle, joka suodattaa tietovirrasta tarpeellisen osan kuljettajan ajotavan määrittämiseksi. Tähän prosessiin käytetään tekoälyteknologiaa, jota kutsutaan koneoppimiseksi.

Ajotavan määrittämisessä otetaan huomioon etäisyys edellä ajavaan ajoneuvoon, kiihdytysnopeus sekä tilanteen muuttumiseen reagoimisen nopeus. Myös ajo-olosuhteet ja oma ajonopeus vaikuttavat asiaan.

SCC-ML voi esimerkiksi määrittää yli 10 000 ajotapamallia, jotka liittyvät oman ja edellä ajavan ajoneuvon välisen matkan säätämiseen vaihtelevissa oloissa hitaista kaupunkiympäristöistä nopeaan matka-ajoon. Näin älykkään vakionopeudensäätimen toimintaan saadaan tilannekohtaista joustavuutta, jonka avulla se sopeutuu kuljettajan ajotapaan.

Sensoreidensa avulla järjestelmä päivittää säännöllisesti tietojaan pysyäkseen ajan tasalla kuljettajan ajotavasta. SCC-ML on ohjelmoitu olemaan oppimatta turvattomia ajotapoja, jotta sen toiminta on mahdollisimman luotettavaa ja turvallista.

Autonvalmistajat haluavat antaa autolle yhä suuremman hallinnan. Kaikki kuljettajat eivät välttämättä halua samantapaista kehityssuuntaa. (Kuva: Hyundai)

 

Lähde: Hyundai

Klikkaa kommentoidaksesi

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lisää kategoriassa Liikenne

Viikon luetuimmat




Yhteistyökumppanit


 




Y l ö s