Liikennesäännöistä lipsutaan helpommin, jos ne tuntuvat maalaisjärjen vastaisilta

”Jostain syystä erityisesti mopoautot ja raskaat ajoneuvot provosoivat vaarallisiinkin ohituksiin.”

Liikennesääntöjä noudatetaan pääasiassa hyvin, mutta joissain tilanteissa liikennesäännöt voivat tuntua jopa maalaisjärjen vastaisilta.

– Joskus liikenteessä voi tulla vahva tunne siitä, että sääntöjen mukaan toimiminen on pahasti ristiriidassa maalaisjärjen kanssa. Esimerkiksi lievä ylinopeus ei kaikissa tilanteissa tunnu vaaralliselta. Toisaalta taas muut tienkäyttäjät aivan perustellusti olettavat, että nopeusrajoituksia noudatetaan, kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.

Työkseen liikennettä seuraavien asiantuntijoiden puheessa korostuu se, että valtaosa kuljettajista pyrkii aina noudattamaan liikennesääntöjä ja kokonaisuutena suomalainen liikenne sujuu hyvin.

– Sääntöjen noudattaminen on liikenteessä kaikille turvallisuutta lisäävä tekijä, kun voimme luottaa siihen, että muutkin noudattavat sääntöjä, autokoulu CAPin ajo-opettajien koulutuksista vastaava Sampsa Lindberg kertoo.

– Valtaosa meistä tekee ajoittain sääntöjen vastaisia liikkeitä autoillessaan, eikä tämä ole aina tarkoituksellista. Liikenne on kuitenkin kokonaisuudessaan sujuvampaa, kun säännöistä pidetään kiinni, sanoo liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen LähiTapiolasta.

Liikenneturvan Vuoriston mukaan tieliikennejärjestelmä liikennesääntöineen on rakennettu ajatellen heikoimpiakin tienkäyttäjiä. Hän korostaa, että ainoastaan yhteiset ennalta sovitut pelisäännöt mahdollistavat turvallisen, sujuvan ja ennakoitavan liikkumisen kaikille osapuolille.

Ylinopeus ei ole sallittua ohituksissakaan

Liikenneturvallisuusasiantuntijoiden mukaan ohitustilanteet, lievä ylinopeus, toiminta pysäköintialueilla ja kaupunkiajon erityispiirteet ovat yleisiä tilanteita, joissa liikennesäännöt herättävät eniten epäselvyyttä tai niiden noudattamisessa lepsuillaan.

– Suurimpia riskejä otetaan ohitustilanteissa maanteillä. Monilla on käsitys, että ohitustilanteessa saisi ajaa ylinopeutta, mutta liikennesääntöjen mukaan näin ei ole. Ohitustilanteessa ajetaan helposti omien taitojen ylärajoilla ja samalla voi aiheuttaa muillekin kuljettajille yllättäviä tilanteita, kertoo Markus Nieminen LähiTapiolasta.

Ohitustilanteessa tulisi aina harkita ohituksesta saatavaa hyötyä ja riskejä. Riskitilanteita syntyy myös hitaampien ajoneuvojen, kuten kuorma-autojen tai mopoautojen ohituksista.

– Jostain syystä erityisesti mopoautot ja raskaat ajoneuvot provosoivat vaarallisiinkin ohituksiin. Mopoautoja lähdetään usein ohittamaan tilanteissa, joissa kuljettaja ei lähtisi vastaavassa tilanteessa ohittamaan hitaampaa henkilöautoa, CAPin Lindberg toteaa.

Kaupunkiajo vaatii tarkkuuttaa

Autokouluissa kaupunkiliikenne tiedetään erityisen vaativaksi, koska havainnoitavaa on enemmän ja runsaampi muiden autoilijoiden ja kevyen liikenteen määrä aiheuttaa väistämättä yllättäviä tilanteita. Nopeiden tilanteiden kohdalla kyse ei aina olekaan tahallisista sääntörikkomuksista.

– Kaupunkiliikenteessä kuljettajan tarkkaavaisuus on usein kokeneellakin kuljettajalla koetuksella.  Kevyt liikenne ja pyöräilijöiden väistämissäännöt herättävät aina keskustelua. Autokoulussa neuvomme kuljettajia kaikissa tilanteissa tekemään kevyen liikenteen osalta turvallisia päätöksiä aiheuttamatta muulle liikenteelle vaaratilanteita. Toinen seikka, joka ajoittain herättää epäselvyyksiä on velvollisuus antaa linja-autolle tilaa tämän lähtiessä pysäkiltä tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, Lindberg kertoo.

Asutuskeskusten parkkipaikat ovat yleisiä vahinkosumppuja. Lähes puolet kaikista vakuutusyhtiöiden tietoon tulevista liikennevahingoista sattuu parkkipaikoilla.

– Epäselvyydet pysäköintialueilla liittyvät usein väistämisvelvollisuuden noudattamiseen, pieniin kolhuihin esimerkiksi ovien avaamisesta tai tilanteisiin, joissa kolarin toinen tai molemmat osapuolet ovat olleet poistumassa parkkiruudusta ajoväylälle. Helpoin tapa yrittää välttää parkkipaikkojen yleisiä vahinkoja, on pysäköidä auto siten, että pääsee lähtemään ruudusta ajoneuvon keula edellä. Tällöin on toki edelleen väistämisvelvollinen, mutta näkyvyys ajoväylälle on parempi, Nieminen neuvoo.

Lähde: LähiTapiola