Nelostie välillä Kirri–Tikkakoski siirtyy elokuussa rinnakkaistielle – moottoritietä pukkaa

Suomen halki Helsingistä Utsjoelle vievän Valtatien 4:n parantaminen moottoritienä välillä Kirri-Tikkakoski on nyt edennyt vaiheeseen, jossa liikenne voidaan siirtää uuden moottoritien rakennustöiden alta rinnakkaistielle elokuussa.

Rinnakkaistien rakentaminen oli nyt vuoden käynnissä olleiden rakennustöiden ensimmäisiä työvaiheita. Puuppolan ja Vehniän välinen 12 kilometriä pitkä tie alkaa olla viimeistä rakennekerrosta vaille valmis. Kesän aikana rakennetaan vielä kantava kerros ja tie päällystetään, ennen kuin elokuussa tielle päästetään ajoneuvot. Rinnakkaistie on lähes yhtä leveä kuin nykyinen Nelostie ja se otetaan käyttöön yksiajorataisena.

– Puuppolan päässä rinnakkaistie jatkuu takaisin vanhalle Nelostielle. Uutta moottoritietä rakennetaan koko nykyisen Nelostien alueella ensi elokuusta lähtien. Liikenteen siirto on pakollista, sillä moottoritie rakennetaan välillä Puuppola­–Vehniä pääosin nykyisen Nelostien päälle ja vanhan tien käyttäminen liikenteelle ei täten ole mahdollista, hankkeen projektipäällikkö Jarmo Niskanen Väylävirastosta kertoo.

Rinnakkaistien liikennejärjestelyt muistuttavat lopullisia järjestelyjä

Valtatien 4:n liikenne käyttää rinnakkaistietä kahden vuoden ajan. Liikennemerkit ja tiemerkinnät tehdään vastaamaan jo lopullista tilannetta, mikä tarkoittaa, että käytössä ovat osittain uuden tieliikennelain mukaiset liikennemerkit ja tiemerkinnät.

Liikenteenohjaukset siirtymäalueilla, eli nykyiseltä Nelostieltä rinnakkaistielle liikennettä ohjaavat opasteet ja laitteet, kuten aidat tai kaiteet rinnakkaistien molemmissa päissä ovat väliaikaisia, muuten liikennejärjestelyt ovat lopullisia.

Lentokentältä ja Tikkakoskentieltä rinnakkaistielle liitytään kiertoliittymistä ja Puuppolan päästä Matinmäentien nykyisen risteyksen kohdalta. Vaikka tie saattaa käyttäjälle vaikuttaa valmiilta, on kyseessä kuitenkin keskeneräinen tieympäristö, kun esimerkiksi reunakiviä puuttuu ja tiehen yhtyy työnaikaisia liittymiä.

Myöskään rinnakkaistien varteen rakennettuja pyöräilyn ja jalankulun väyliä ei päällystetä vielä tulevan kesän aikana, koska niitä saatetaan joutua käyttämään työmaaliikenteen väylinä. Rinnakkaistien yhteyteen rakennetaan pyöräilyn ja jalankulun väylää yhteensä yli 25 kilometriä.

– Arvioiden mukaan rinnakkaistietä käyttää keskimäärin 15 000 ajoneuvoa päivässä. Tielle tulee 60 km/h nopeusrajoitus, mutta ei ruuhka-aikoina nykyiselläkään valtatiellä tämän kovempaa pääse ajamaan. Toivomme siis malttia ja ymmärrystä autoilijoilta poikkeusreitille, Niskanen jatkaa.

Hankkeen yhteydessä rakennettavat, rinnakkaistieltä tulevan moottoritien poikki Uuraisiin johtavalle maantielle 630 vievät maantiet M2 ja M4 eivät aukea rinnakkaistien kanssa samaan aikaan. Uuraisista ja Tikkakoskelta Jyväskylään haluavien suositellaan käyttävän rinnakkaistien sijaan jo aiemmin käytössä olleita reittejä ruuhkien välttämiseksi.

Rinnakkaistie jää asutuksen liityntäväyläksi sekä moottoritiellä kiellettyjen hitaiden ajoneuvojen reitiksi myös varsinaisen moottoritien liikenteelleoton jälkeen.

Lähde: Väylävirasto

Rinnakkaistieltä lentokentälle lähtevän tien risteys, johon tulee kiertoliittymä.