Totta ja tarua talvirenkaiden valinnasta

Suomalaisten autoissa on useimmiten nastarenkaat, mutta kitkarenkailla on oma vannoutunut käyttäjäkuntansa. Rengasvalintaan vaikuttavat muun muassa kuljettajan ajokokemus, auton varustelu ja ajettavat reitit.

Nokian Renkaat veti yhteen väittämiä talvirenkaiden valinnasta. Nastat vai kitkat – kummallakin on kannattajansa.

Nastarengas on talvella vakaa ja turvallinen. Se päihittää nastattoman eli kitkarenkaan etenkin jäisellä tiellä ja kovaksi pakkautuneella lumella sekä silloin, kun keli ja lämpötila vaihtelevat suuresti. Toisaalta, kun kuljettaja tietää mitä tekee, on kitkarengas erittäin hyvä valinta. Nastaton rengas tarjoaa ajomukavuutta ja on hiljainen sekä polttoainetaloudellinen vaihtoehto.

Kaksi rengasalan asiantuntijaa kertoo Nokian Renkaiden tiedotteessa, miten talvirenkaat heidän mielestään kannattaa valita. Ovatko seuraavat viisi väitettä totta vai tarua? Kysymyksiin vastasivat Nokian Renkaiden Matti Morri ja Vianorin Business Area Manager Vesa Laitinen.

Väite: Nastarengas on ainoa vaihtoehto, koska Suomi sijaitsee niin pohjoisessa.

– Ei pidä paikkaansa. Rengasvalinta riippuu siitä, millaisella autolla ja missä ajetaan sekä kuka auton käyttäjä on. Jos kuljettajalla on talviautoilusta paljon kokemusta ja hän omistaa nelivetoisen auton, jossa on nykyaikaiset luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmät, kitkarenkaat ovat hyvä vaihtoehto. Kitkat voi valita myös silloin, jos autolla ajetaan lähinnä pääteillä ja jos auto on mahdollista jättää kotiin pääkallokelillä. Lisäksi rauhallinen ja ennakoiva ajotyyli sopii hyvin yhteen kitkarenkaiden kanssa, kertoo Matti Morri.

– Etenkin, jos autoilija liikkuu myös pääteiden ulkopuolella ja joutuu ajamaan kelillä kuin kelillä, nastarenkaat ovat hänelle parempi vaihtoehto. Suosittelen hankkimaan nastarenkaat myös silloin, kun samalla autolla on enemmän kuin yksi käyttäjä, jatkaa Vesa Laitinen.

Väite: Kitkarengas on fiksu valinta, koska renkaanvaihdon aikataulu on silloin joustava.

– On totta, että kitkarengasta käyttävät asiakkaat tulevat syksyllä renkaanvaihtoon aiemmin kuin nastarenkaiden omistajat, mikä tasaa kysyntää palvelupisteissä. Keväällä kitkarenkailla voi halutessaan ajaa niin kauan, kunnes tiet kunnolla lämpenevät, Vianorin Laitinen sanoo.

– Tärkeintä on muistaa, että Suomessa tarvitaan erikseen kesä- ja talvirenkaat. Kitkarengas on esimerkiksi vesisateessa turvattomampi kuin laadukas kesärengas.

Väite: Paras vaihtoehto on omistaa sekä nasta- että kitkarenkaat.

– Tämä pitää osittain paikkansa, mutta tuntuu rahan haaskaamiselta. Optimitilanteessa syystalven ja kevättalven voisi ajaa kitkarenkaalla ja keskitalven nastallisella renkaalla. Kulutettua rahamäärää ajatellen en tiedä, onko tällainen kikkailu todella sen väärti, Matti Morri pohtii.

Väite: Kitkarenkaiden suosio tulee koko ajan kasvamaan.

– Ei välttämättä pidä paikkaansa. Kitkarenkaiden sopivuus Suomen talviin riippuu siitä, miten paljon lunta ja jäätä on ja missä kunnossa tiet ovat. Sivuteiden kunnossapito on jo nyt heikkoa. Jos tilanne vielä huononee ja hoito keskittyy pääteihin, nastarenkaiden tarjoama pito on sivuteillä entistä tärkeämpää, toteaa Morri.

– Rengastekniikka kuitenkin kehittyy, ja nykyään kitkarenkaat toimivat jäällä paremmin kuin esimerkiksi 10 vuotta sitten. Lisäksi talvet lyhenevät, joten veikkaan kitkarenkaiden osuuden kasvavan. Joka tapauksessa on hyvin tärkeää käyttää pohjoismaisiin oloihin kehitettyjä ja valmistettuja talvirenkaita. Esimerkiksi Keski-Eurooppaan tarkoitetut talvirenkaat tai niin sanotut all season -renkaat eivät toimi kunnolla Suomen olosuhteissa, sanoo Vesa Laitinen.

Väite: Ennen rengasostoksen tekemistä kannattaa lukea testituloksia.

– Moni asiakkaistamme lukee testituloksia ja hyvä tulos lisää renkaan myyntiä. Jos haluaa tukea päätöksentekoon, voi tutustua isojen autolehtien pohjoismaisten renkaiden testeihin. Testivoittaja ei kuitenkaan ole paras rengas jokaiselle. Kannattaa miettiä, mitä ominaisuuksia itse arvostaa, ja keskittyä tuloksiin niiltä osin. Sen jälkeen omasta tilanteesta on hyvä keskustella rengasmyyjän kanssa, neuvoo Laitinen.

Lähde: Nokian Renkaat