Beachy Air on näkemys tulevaisuuden matkailuvaunusta

Hobby-konsernin uusin brändi Beachy esittelee Düsseldorfin Caravan Salon -näyttelyssä konseptimallin vaunumallista, jonka tuotantoversion koeajo on Caravan-lehden numerossa 5/2022.

Tutkielmassa on tuotannossa olevien Beachy-vaunujen tapaan ovi myös takana, pyöreä ikkuna molemmissa ovissa ja ikkuna oikealla sivulla. Nostokatto on Air-mallin yksinoikeus.

Beachyn erimittaisten tuotantomallien kokonaismassat ovat 900, 950 ja 1 000 kilogrammaa, ja kokonaismassan pystyy korottamaan 1 200 kiloon ilman teknisiä muutoksia ja lisähintaa. Koeajo tehtiin täyssähköisellä Volkswagen ID.4 GTX -nelivedolla, jonka sallittu vetomassa on 1 200 kiloa.

Beachy Air -prototyypin suunnittelussa ideana oli rakentaa niin kevyt ja aerodynaaminen vaunu, että sitä voidaan vetää myös sähköautolla ja B-luokan ajokortilla.

– Beachy Air on teknologia-alusta, joka keskittyy kevyeen rakentamiseen ja toimivuuteen. Halusimme saavuttaa alle 500 kilon omamassan, jotta voimme kehittää ihanteellisen matkailuvaunun sähköiseen liikkumiseen. Ja mikä voisi olla selvempää kuin Beachy-idean johdonmukainen jatkaminen; eli rakentaa yksinkertaisia, älykkäitä ja tyylikkäitä ajoneuvoja rantamökkimäisellä ilmeellä, kertoo Hobbyn toimitusjohtaja Bernd Löher yrityksensä uusimmasta innovaatioprojektista.

Beachy Air -vaunun sisäilmeessä on paljon samaa kuin tuotantomalleissa.

Air-vaunun korin pituus on noin 3,5 metriä ja kokonaiskorkeus noin kaksi metriä, joten vaunu näyttää erittäin kompaktilta. Nostokaton ansiosta sisäkorkeus kasvaa kuitenkin 2,15 metriin. Irrotettava keittiömoduuli tarjoaa myös erityistä joustavuutta – hyvällä säällä ruuanlaitto voidaan tehdä ulkona. Pöytää voidaan käyttää keittiön lisätyötasona tai toimistokäytössä.

Modulaarisen rakenteensa ansiosta Beachy Air tarjoaa runsaan tilaa pienissä kuorissa. L-istuinryhmä voidaan muuttaa vuoteeksi, jonka koko on 200 x 140 senttiä. Tuotantovaunun tapaan vuoteen patja toimii sohvan selkänojana.

Lähdemateriaali ja kuvat Hobby

Keskustelu

  1. Erkki Kukonen

    Oisinpa kyllä luullut ulkonäön perusteella 1970 luvun vaunuksi…

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

    1. Voisko se olla tarkoituskin että näyttää 70 luvun vaunulle. Tuohan on nyrkkisilmään vanhan jenkkiauton perään.

      Kommentoitu 0 kertaa

  2. M. Osku

    Missä se airodynaamisuus on kun etuseinäkin täysin pysty suora 🙄ja minun 7m Hobby painaa osapuilleen saman verran kuin tuo 3,5metrinen vaunu.. niin missä se keveys sitten on.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.