Bürstner toi myyntiin siirtymäajan B66-erikoismalleja ennen kuin täysin uudet mallit saadaan markkinoille.
Bürstner sai viime marraskuussa uuden toimitusjohtajan, joka on nopeasti lähtenyt tekemään rajuja muutoksia yrityksessä.
Niesmann+Bischoffilta tullut toimitusjohtaja Hubert Brandl on ollut sitä mieltä, että Bürstnerin valikoima on ollut aivan liian laaja ja vaikeasti hahmotettava. Niinpä hän on halunnut pyyhkiä pöydän ja pistää valikoiman uusiksi.
Voidaan puhua brändin uudelleen lanseerauksesta. Yritys keskittyy mallivuonna 2026 vain kolmeen selvästi toisistaan erottuvaan mallisarjaan, kun tähän asti pelkästään matkailu- ja retkeilyautojen valikoimissa on ollut yhteensä 15 sarjaa.
Alkovimalliset matkailuautot, täysintegroidut ja perinteisiä retkeilyautoja pienemmät ns. urban campers -luokan autot jäävät pois valikoimista. Matkailuvaunujen tilanne lienee vielä auki.
Kolme valittua uutta sarjaa ovat nimeltään Papillon, Habiton ja Signature. Ne lanseerataan elokuun lopussa alkavilla Düsseldorfin Caravan Salon -messuilla.
Papillon-retkeilyautot kilpailevat markkinoilla edullisilla hinnoilla, joten mallit ovat melko riisuttuja. Niissä on induktioliesi mutta ei esimerkiksi vakiovarusteena jääkaappia.
Papillonissa takana on poikittainen vuode, joka voidaan taittaa pystyyn, jolloin saadaan tilaa esimerkiksi kahden polkupyörän kuljettamista varten.
Bürstner Habitonit ovat 5,91 metriä pitkiä Mercedes-Benz Sprinter -pohjaisia premium-retkeilyautoja. Takaosaan on mielenkiintoisella tavalla saatu mahdutettua kaksi pitkittäistä erillistä vuodetta.
Päivällä kuljettajan puoleinen vuode voidaan osin taittaa, ja kun keskellä autoa sijaitsevaa kylpyhuonetta pystytään siirtämään sitä kohti, saadaan tilaa ohjaamon takana olevalle sohvaryhmälle. Vastaavasti kun mennään nukkumaan, sohvaryhmää ja kylpyhuonetta siirretään kohti ohjaamoa, jolloin kumpikin vuode saadaan koko pituudeltaan käyttöön.
Puoli-integroidut Signaturet perustuvat Niesmann+Bischoffin iSmoven konseptiin, ja tarjoavat monipuolisesti muunneltavuutta.
Signaturet tulevat aluksi Fiat Ducato -pohjaisina, hieman myöhemmin myös Sprinter-vaihtoehtona.
Ennen täysin uusien mallien saapumista markkinoille Bürstner tarjoaa B66-erikoismalleja. Nämä puoli-integroidut ja retkeilyautot perustuvat nyt lopetettuihin malleihin.
B66-malleihin on kuitenkin tuotu sekä sisälle että ulkopuolelle uutta ilmettä, ja autot ovat saatavilla laajalla varustetasolla.
Bürstner ilmoittaa B66-nimen tulevan siitä, että kyse on ”66-vuotisjuhlamalleista”.
Suomessa on tämän vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana ensirekisteröity 25 Bürstnerin matkailuautoa, jolla merkki on sijalla kymmenen.
Kuvat: Bürstner
Keskustelu