Ensimaistiaiset: tällainen on uudistuneen Fiat Ducaton ohjaamo

Dethleffs esitteli mallivuoden 2022 uudistuksiaan sekä nykyisen että uuden Ducaton kuorissa. Fiat Professional ei ole vielä julkistanut uudistunutta Ducatoa, joten uuden mallin tekniikasta ei kerrottu mitään, eikö sillä ollut mahdollista ajaa.

Caravan-lehti oli paikalla, kun Dethleffs esitteli 20.–21. heinäkuuta Saksan Friedrichshafenissa mallivuoden 2022 uutuuksiaan. Tarjolla oli kattavasti ajoneuvoja sekä ajettavana että katsottavana. Tilaisuuden järjestäjä vaikeni visusti siitä, että muutamassa puoli- ja täysintegroidussa matkailuautossa oli perustana uusi Fiat Ducato – tämä ei ollut ihme, sillä Fiat Professional ei ole vielä julkistanut mallia.

Olematon ulkonäköuudistus

Vuodesta 1981 lähtien Fiatin mallistossa olleen Ducato-pakettiauton nykyversio esiteltiin jo vuonna 2006. Kolmannen sukupolven Ducatoa on päivitetty vuosien saatossa, mutta auton nykyinen keulan ilme on jo vuodelta 2014. Malli-ikä ei kuitenkaan näy Ducaton myynnissä, sillä Fiatin suurin pakettiautomalli oli viime vuonna myydyin hyötyajoneuvo Euroopassa, ja se on myös ylivoimaisesti suosituin matkailuautojen alusta.

Uusi vai vanha Ducato? Vastau: uusi. Poistuvan ja tulevan mallin valoumpiot ja maski poikkeavat jonkin verran toisistaan.

Uudelle Ducato-alustalle rakennetut Dethleffs-mallit eivät nousseet esiin ajoneuvorivistöstä, sillä uuden ja vanhan Ducaton erottaa ulkonäön perusteella toisistaan vain asiaan vihkiytynyt. Se, että valoumpioihin ja maskiin tehdyt muutokset ovat vähäisiä, on ymmärrettävää, sillä pakettiauton nokkaa ei ole mahdollista muokata ylettömästi.

Jatkossa pakettiauton maskissa on punaisen Fiat-logon sijaan Fiatin uusi tekstilogo, mutta matkailuautovalmistajat käyttävät maskeissa yleensä omia logojaan. Halogeenivalojen tilalla on nyt paremman valotehon antavat ledivalot – ja ilmeisesti vakiona perustasolta alkaen.

Täysin uusi ohjaamo

Käytön kannalta merkittävää on se, että Ducato on saanut uuden ratin, kojelaudan, mittariston, monitoiminäytön ja ilmastoinnin säätimet.

Ratin keskiön sivuissa oli ennen jälkiasenteisen näköiset säätimet äänenvoimakkuudelle ja puhelimelle. Uuden ratin poikittaispuolissa on säätimiä samaan tapaan kuin nykyaikaisissa henkilöautoissa.

Uudessa ratissa on nykytyylin mukaisesti säätimiä, joilla käytetään muun muassa vakionopeudensäädintä. Koskettamalla tai liu’uttamalla toimivia säätimiä ei onneksi ole.

Fiatin vakionopeudensäädintä on tähän saakka käytetty ohjauspylvään vasemmalla puolella piilossa olevalla viiksellä, jonka toiminnot eivät ole ehkä olleet kaikkein selkeimmästä päästä. Nyt vakionopeudensäädintä käytetään ratin oikeasta puolasta. Pitääkö säädin kytkeä joka käynnistyksen jälkeen uudelleen päälle, selviää vasta koeajon yhteydessä.

Tarjolle tulee varmasti lisävarusteeksi myös adaptiivinen vakionopeudensäädin. Ratin vasemmassa puolassa olevilla kytkimillä käytetään puhelinta ja todennäköisesti myös radiota.

Ratissa tai kojelaudassa ei ole hipaisukytkimiä, mutta kojelaudan keskellä on kosketusnäyttö. Onko se vakiona kaikissa malliversioissa, ei ole tiedossa. Kierrettävistä ilmastoinnin säätimistä on siirrytty painettaviin, ja säädetty lämpötila sekä valittu puhalluksen suunta ja puhallusnopeus näkyvät digitaalinäytöllä. Ilmastoinnin säätimien alapuolalla olevan kytkinpaneelin keskellä on kierrettävä äänenvoimakkuudensäädin.

Kojelaudan keskellä on nyt ilmeisesti vakiona kosketusnäyttö. Ilmastoinnin käyttö tapahtuu nyt painokytkimillä. Alimman paneelin keskellä on kierrettävä äänenvoimakkuuden säädin.

Ratin korkeussäätö puuttuu vieläkin!

Keskinäytön sivuilla ja kojelaudan päissä olevat ilmasuuttimet ovat nyt kaksiosaiset. Näin oli ennenkin, mutta nykymallin kojelaudassa suutinparin ylin osa osoittaa ylöspäin, kun jatkossa molemmat suuttimet puhaltavat ilmaa vaakatasossa.

Digitaalinen mittaristo on varsin selvälukuinen. Keskellä olevan alueen sisältö on muokattavissa.

Matkailuautoissa on ollut ongelmana se, että lisävarustepakettiin kuuluvat krominkiiltoiset suuttimien kehykset heijastuvat ikävästi tuulilasille. Jatkossakin kiiltoa lienee tarjolla, mutta suuttimien uuden asemoinnin myötä heijastushaitta lienee vähäisempi.

Myös mittaristo on päivitetty tähän päivään. Digitaalimittariston vasemmassa laidassa oleva pyöreä mittari kertoo moottorin käyntinopeuden, oikeassa laidassa oleva polttoaineen määrän. Mittariston keskellä on neliskanttinen alue, jonka sisältöä pystyy muokkaamaan, ja siihen saa varsin selvälukuisen nopeusmittarin – harppaus entiseen nopeusmittariin ja infonäyttöön verrattuna on melkoinen.

Kylmien tyyppien kohdalla ainoa – mutta todella suuri – miinushuomio liittyi ajoasennon säätöön: ohjauspyörässä ei ole vieläkään korkeussäätöä, eli ajoasento pitää saada kohdalleen ratin pituussäädöllä ja istuimen säädöillä.

Ducaton ratissa ei ole vieläkään korkeussäätöä.

Kuvat Pekka Virtanen

Keskustelu

  1. Kaj Byman

    Toivottavasti Chrysler on tuonut Fiatille parempia sähköjä,ja muutenkin laatua.Ducatoa markkinoidaan Yhdysvalloissa RAM merkillä,joissa on Pentastar V6 moottori ja automaatti.Varustetaso muutenkin korkeampi,sekä matkailuautoissa,että pakuissa.Sellainen kiinnostaisi kovasti,liekö sitten Suomeen tuonti mahdollista?

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *