Hymerin suosio Norjassa on vankka. Suomalaistaustaista Soliferia myydään edelleen matkailuautona.
Hymer oli uusien matkailuautojen suosikkimerkki Norjassa vuonna 2017. Niitä meni rekisteriin 414 kappaletta. Vaikka ykköspaikka oli selkeä (11,4 prosenttia), suosikkimerkkien jakautuma oli tasaisempi kuin Suomessa ja Ruotsissa.
Hymerin autoista kaksi kolmasosaa oli painoluokassa yli 3,5 tonnia. Samalla tässä painavampien ja suurikokoisempien autojen ryhmässä Hymer oli vakuuttavammin suurin suosikki. Sen autoja myytiin yli kaksi kertaa enemmän kuin saman painoluokan kakkosmerkkiä, joka oli Carthago.
Painavampien autojen suosio on Norjassa yllättävän suuri, jos sitä verrataan vaikka Suomen ja Ruotsin ensirekisteröintilukuihin. Kolmanneksi suurin merkki yli 3,5 tonnia painavien autojen luokassa oli ranskalaismerkki Rapido.
Suomalaisten aikaisemmin omistama merkki Solifer on Norjan markkinoilla edelleen myynnissä matkailuautona. Auton valmistaa nykyisin Hymer-Group. Konserni muistuttaa valmistajana Volkswagenia, joka samaan tapaan on useitten eri merkkien valmistaja.
Oheisessa Norjan uusien matkailuautojen markkinoita kuvaavassa taulukossa esiintyvät sekä Hymer että Solifer. Vaikka jälkimmäinen löyytyy sijaluvulta kuusi, tieto sijaluvusta ei ilmeisesti ole täysin oikea. Nimittäin taulukosta puuttuvat sekä Sunlight että Carado. Yhteistä niille kaikille on valmistaja, Leipzigista ei kovinkaan kaukana sijaitseva Capron-niminen valmistaja. Miksi ihmeessä sen kaikkia merkkejä ei taulukossa ole?
Helppoa ei ole laatia matkailuautojen tilastoja sen enempää uusien autojen myynnistä kuin merkkien kokonaislukumäärästäkään. Soliferin luvut on saatu merkin norjalaiselta maahantuojalta, ei Norjan tiehallinnolta Vejdirektoratetilta eikä tilastokesksukseltakaan. Ne tilastoivat vain Capron-merkkisiä autoja.
Soliferin antamien tietojen mukaan Capronin matkailuautojen kokonaismäärä Norjassa viime vuonna ensirekisteröidyistä noin 600 autoa. Siitä päätellen yhteensä noin 400 autoa on ilmeisesti ollut Sunlighteja ja Caradoja.
Tilaston merkillisyydet johtuvat valmistajatehtaiden tavasta merkitä valmistamansa auton merkki virallisdokumentteihin. Niissä lukee valmistajana eräiden merkkien kohdalla tuotantolaitos tai sen omistaja, esimerkiksi Capron. Kun auto rekisteröidään maassa, jossa auto otetaan käyttöön uutena, rekisteröintiviranomaiset eivät muuta valmistajaa koskevaa tietoa kaupallisen nimen mukaiseksi merkiksi. Näin tapahtuu Suomessakin.
Meillä ja Ruotsissa matkailuajoneuvoalan maahantuojat eivät kuitenkaan tyydy vain ajoneuvorekisterin ensimmäiseen tietoon, vaan tilastoissa merkit esiintyvät merkkeinä – Sunlight ja Carado – joilla autot myydään ja markkinoidaan. Auton ostaja kyllä hämmästelee auton saatuaan, sillä papereiden mukaan rekisteriotteessa lukee merkkinä esimerkiksi Capron.
Vaikka Solifer oli matkailuvaununa vielä vuonna 2012 kannaltaan Pohjoismaiden suurin merkki, valmistuksen siirtyminen Ruotsin Doroteaan ei johtanut niiden näkymien toteutumiseen, joita Lohja Caravansin ostanut sijoittajaryhmä oli pitänyt tavoitteinaan. Visiona oli tulla yhdeksi Euroopan suurimmista.
Kävi päinvastoin. Soliferin valmistus siirtyi myynnin laskun seurauksena Ruotsista Saksaan Hymerille. Merkin myynti Suomessa ja Ruotsissa pysähtyi, ikäänkuin vastalauseena tapahtuneelle.
Sen sijaan Norjassa tapahtui jotakin paljon posiitiivisempaa. Solifer palasi oitis matkailuvaununa Nordica-mallisarjallaan Norjan markkinoille. Myös Solifer-matkailuautojen myynti alkoi kasvaa. Vaikka Soliferin vaunujen premium-mallisarja Finlandia on poistunut, sen tarina jatkuu – nyt tosin Solifer-matkailuautojen huippumallina.