Hymer teki konseptiautosta Venture S -tuotantomallin

Hymer aloitti tulevaisuuden matkailuauton valmistuksen kolme vuotta etuajassa, sillä vuonna 2019 tulevaisuuden vapaa-ajanajoneuvona esitellyn VisionVenture-konseptiauton piti konkretisoitua tuotantomalliksi vasta vuonna 2025. Tuotannon aikaistaminen kolmella vuodella johtui siitä, että kiilamainen VisionVenture herätti niin suurta huomiota.

Hymer esitteli VisionVenture-konseptiauton vuoden 2019 Düsseldorfin Caravan Salon -näyttelyssä. Tänä vuonna Euroopan suurin matkailuajoneuvoalan katselmus avautuu yleisölle Düsseldorfissa perjantaina 27.8. ja on avoinna 4. syyskuuta saakka. Voisi veikata, että näyttelyn yksi katsotuimmista ajoneuvoista tulee olemaan Hymer Venture S, jonka Hymer julkisti nyt pari päivää ennen näyttelyn avautumista.

Takaluukun alaosan lattiapinta on verhoiltu veneistä tutulla tavalla, ja terassina kantavuus on peräti 350 kiloa. Terassille pääsee myös tikkaita pitkin.

Ulkonäössä tavanomaistamista

Mercedes-Benz Sprinter -alustainen nelivetoinen VentureVision-konseptiauto herätti kolme vuotta sitten huomiota korkealla maavaralla ja tummanvihreällä värimaailmallaan. Teknologiayritys BASF:n toteuttama tumma maalipinta sääteli ajoneuvon lämpötilaa vähintäänkin yhtä hyvin kuin perinteinen valkoinen ulkoväri. Konseptiautossa oli myös 3D-tulostustekniikalla valmistettuja osia.

Vuonna 2019 esitelty VisionVenture-konseptimalli oli tämän näköinen.

Nostokaton noin seitsemän senttiä paksut hunajakennorakenteiset ulkoseinät täyttyivät minuutissa lämmitetyllä tai jäähdytetyllä ilmalla, ja niillä oli erittäin hyvät eristysarvot. Katolle oli asennettu aurinkosähköjärjestelmä, joka lisäsi ajoneuvon omavaraisuutta.

Muutaman viime vuoden aikana suosiotaan kasvattaneisiin nostokattoisiin retkeilyautoihin verrattuna VisionVenturen nostokaton aukko oli taaksepäin. Kahteen osaan jaetun takaluukun alaosa toimi puolestaan aurinkoterassina.

Tuotantomallin nimestä on poistunut sana Vision, ja uusi Hymer-malli kulkee nimellä Venture S – S on Hymerillä Mercedes-Benziin viittaava kirjain. Ja kuten varsin usein tapahtuu prototyyppivaiheen jälkeen, moni asia on muuttunut ainakin hiukan.

Selvin muutos VisionVenturen ja Venture S:n välillä on keulan ulkonäkö, sillä tuotantomallissa on normaali Mercedes-Benz Sprinterin ohjaamo – toki järeyttä lisäävillä muoviosilla höystettynä. Muilta osin konsepti- ja tuotantomallit ovat ulkoisesti varsin yhteneväisiä. Venture S:n ulkonäössä on yhtäläisyyksiä Hymerin ML-T 570 CrossOver -mallin kanssa.

Kattovuoteen patjan kovuutta pystyy säätämään.

Uuden segmentin avaus?

Tuotantomallissa on konseptiauton tapaan paineilmatoiminen nostokatto, joka nousee noin kolmessa minuutissa. Patjan joustavuutta on mahdollista säätää Hymerin sovelluksella. Vuoteelle noustaan kiinteitä portaita pitkin, ja portaissa on sekä yövalot että säilytystilaa.

Kattovuoteelle noustaan portaita pitkin.

Lähinnä kahden hengen matkailuun suunnitellun Venture S:n takaluukku avautuu ylös- ja alaspäin, joten pitkittäisillä sohvilla ja pöydällä varustetusta olohuoneesta tai takaluukun alaosan muodostamalta terassilta pystyy ihailemaan maisemia. Terassille pääsee myös ulkoa tikkaiden avulla.

Hymerin mukaan Venture S aloittaa uuden matkailuautosegmentin. Jos tai kun näin on, niin kyseessä on kapeampien puoli-integroitujen van-mallien ja pakettiautokoriin rakennettavien retkeilyautojen sekoitus.

Sisätilojen värimaailma on harmaasävyinen. Venture S on varustettu siirrettävällä Sonos-älykaiuttimella, joka voidaan kiinnittää joustavasti seinäpaneeleihin – kuvassa se on ikkunan vasemmalla puolella.

Yksi malliversio

Yhtenä mallina valmistettavan 6,46-metrisen Venture S:n korin leveys on van-malleille tyypilliset 216 senttiä. Mallin kokonaismassa on 3 880–4 100 kiloa. Moottori on 190-hevosvoimainen (140 kW).

Nelivetoisessa Venture S:ssä on karkeakuvioiset maastorenkaat. Auton ulkovärityksen kohdalla ei puhuta enää mistään maailmaa mullistavasta, mutta joka tapauksessa massiivisen näköisen auton väritys sopii luontomatkailuun.

Venture S:n suunnittelussa on huomioitu myös etätyömahdollisuudet, ja matkustajan istuimen takana olevaan sivuseinään integroitu työpöytä voidaan asentaa yksittäiseksi työpisteeksi kattoikkunan alla.

Venture S on rakennettu mahdollisimman omavaraiseksi, sillä sen katolla on kolme 115 watin aurinkopaneelia. Aurinkoenergian, akkujen ja invertterin avulla autossa on mahdollista elellä omavaraisesti jopa kymmenen päivää. Lämmitys tapahtuu auton omasta polttoainetankista polttoineen ottavalla diesellämmittimellä.

Venture S:n hinta tulee olemaan Saksassa yli 220 000 euroa. Suomen hinnat selvinnevät lähiaikoina, mutta hinta tulee joka tapauksessa olemaan yli 230 000 euroa.

Matkustajan istuimen takana olevaan sivuseinään integroitu työpöytä voidaan asentaa yksittäiseksi työpisteeksi.

Lähdemateriaali ja kuvat Hymer

Keskustelu

  1. Markku Grönlund

    TUOSTA KÖKKÖSESTÄ YLI 230 000 €…!?.. NYT ON SAKSALAISILTA LÄHTENYT LOPPUKIN JÄRKI..!?.. KUN SITOIVAT ITSENSÄ VENÄJÄN KAASUUN JA LOPETTAVAT YDINVOIMALAITOKSET: TUO ON KUIN MIELIPUOLEN PÄIVÄKIRJASTA JA EN OLISI USKONUT SAKSALAISISTA…!?.. . TOISAALTA ON NE TEHNEET HULLUJA ENNENKIN..!?.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.