Caravan-harrastus on kasvattanut suosiotaan Euroopassa jo vuosia. Vuodesta 2018 lähtien ensirekisteröintien määrä on ollut joka vuosi yli 200 000.
ECF-järjestön (European Caravan Federation) keräämien tilastojen mukaan vuonna 2024 matkailuautoja ja -vaunuja ensirekisteröitiin yhteensä yli 221 000 kappaletta, missä on kasvua 5,2 prosenttia.
Kasvu tuli matkailuautoista, vaunuilla meni vaisummin. Matkailuautoja ensirekisteröitiin viime vuonna 160 467 kappaletta, ja kasvua vuoteen 2023 verrattuna oli 9,5 prosenttia. Vaunuille tilastoitiin 60 865 uutta rekisteröintiä. Vaikka määrä oli hyvä, se oli 4,7 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2023.
Euroopan ylivoimaisesti suurin markkina oli jälleen Saksa, jossa ensirekisteröitiin yhteensä 96 392 matkailuajoneuvoa (+6,7 %). Toiseksi eniten matkailuautoja ja -vaunuja meni rekisteriin Ranskassa (33 783 kpl, +7,6 %) ja kolmanneksi eniten Isossa-Britanniassa (28 011 kpl, +10,4 %).
Saksassa ensirekisteröitiin viime vuonna hurjat 74 718 matkailuautoa. Siinä oli kasvua 9,1 prosenttia. Toisena oli Ranska 26 396 matkailuautolla ja 10,3 prosentin kasvulla. Kolmanneksi eniten matkailuautoja ensirekisteröitiin vuonna 2024 Isossa-Britanniassa, 16 567 kappaletta. Siinä oli kasvua komeasti 36 prosenttia.
Suomen viime vuoden ensirekisteröinneissä matkailuautoille tilastoitiin 10,20 prosentin kasvu, mutta toki 1 188 tehdasvalmisteista matkailuautoa oli kappalemäärissä vaatimaton Euroopan isoihin maihin verrattuna.
Vaunuja Saksassa ensirekisteröitiin lähes vuoden 2023 tahtiin (21 674 kpl, -1 %). Isossa-Britanniassa sujui kehnommin – uusien vaunujen myynti laski noin 11 400 kappaleella, ja vaunuja ensirekisteröitiin 13 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2023. Positiivisemmissa merkeissä vaunuilla meni Hollannissa, jossa 7192 vaunun ensirekisteröinnissä oli kasvua 6,1 prosenttia.
Vaikka Saksassa ensirekisteröinnit sujuivat hyvin, maan omalla matkailuajoneuvoteollisuudella riitti haasteita. Tuotantolinjoilta lähti viime vuonna yhteensä ”vain” 118 641 matkailuajoneuvoa (-16,4 %), joista 46 490 ajoneuvoa (-15,8 %) vietiin ulkomaille. Silti Saksan matkailuajoneuvoteollisuus ylsi historiansa toiseksi parhaimpaan liikevaihtoon, noin 15,1 miljardiin euroon (-6 %).
Lähde: CIVD ja ECF. Kuvituskuvat: Bürstner
Keskustelu