Euroopan vapaa-ajanajoneuvomarkkinoiden ykkösmerkki oli viime vuonna Volkswagen, jonka menestykseen koronaviruspandemialla oli suuri vaikutus. Tänä vuonna eurooppalaisessa matkailuajoneuvokaupassa tapahtuu noin yhdeksän prosentin lasku.
Euroopassa ensirekisteröitiin viime vuonna 179 397 matkailuautoa ja 77 889 matkailuvaunua. Kasvua edelliseen vuoteen oli matkailuautoissa peräti 27 prosenttia (lähtötilanne 140 791 ajoneuvoa) ja matkailuvaunuissakin seitsemän prosenttia (lähtötilanne 72 915 vaunua). Matkailuautojen myynti kasvoi myös ensimmäisenä koronavuotena, mutta vaunukaupassa tapahtui silloin pieni notkahdus.
Vertailun vuoksi todettakoon, että Suomessa vuoden 20210 ensirekisteröintimäärät olivat 2 634 matkailuautoa ja 1 052 matkailuvaunua. Matkailuautojen kokonaismäärästä 477 oli pääasiassa Suomessa rakennettuja retkeilyautotyyppisiä matkailuautoja.
Erilaiset tuotantoon liittyvät ongelmat tulevat pudottamaan tämän vuoden ensirekisteröintejä Euroopassa matkailuautojen kohdalla noin kymmenen prosenttia 160 000 ajoneuvon tasolle ja vaunuissa nelisen prosenttia 75 000 ajoneuvon tasolle.
Slovenialaisen Adrian mallivuoden 2023 ajoneuvojen julkistamistilaisuudessa näytettyjen rekisteröintitilastojen mukaan ajanjakson 2020/21 – siis ilmeisesti syksystä 2020 syksyyn 2021 – Euroopassa ensirekisteröityjen vapaa-ajanajoneuvojen kärkikolmikon muodostivat Volkswagen, Adria ja Hobby. Henkilö- ja pakettiautovalmistajaksi mielletyn Volkswagenin markkinaosuus oli 7,1 prosenttia.
Suomessa Volkswagenin vaatimaton menestys nojaa pari vuotta myynnissä olleisiin Crafter-korisiin Grand California -retkeilyautoihin, joita ensirekisteröitiin viime vuonna 42 kappaletta. Lisäksi tilastoihin kirjattiin 102 Volkswagenia, jotka oli rakennettu Suomessa.
Volkswagenin Transporter-koria retkeilyautoja ei ole Suomen tuontiohjelmassa, mutta Caddyn California-malleille on hinnat. Caddy Californiassa on retkeilyautovarustus, eli se on normaalin autoveron alainen henkilöauto, eikä se näin ollen näy Suomen matkailuautotilastoissa.
Transporterin ja varsinkin Caddyn California-mallit lienevät kuitenkin se ”syy”, mikä on nostanut Volkswagenin Euroopan matkailuautokaupan kärkimerkiksi, sillä koronavirusepidemia lisäsi kotimaanmatkailua muuallakin kuin Suomessa.
Kommentointi on suljettu.
Raija
Tuossa oli retkeilyautoja matkailuauto (asuntoauto) on erilainen. Fiat on ollut niissä johtava merkki