Yllättävä tieto: Volkswagen oli myydyin matkailuajoneuvomerkki

Euroopan vapaa-ajanajoneuvomarkkinoiden ykkösmerkki oli viime vuonna Volkswagen, jonka menestykseen koronaviruspandemialla oli suuri vaikutus. Tänä vuonna eurooppalaisessa matkailuajoneuvokaupassa tapahtuu noin yhdeksän prosentin lasku.

Euroopassa ensirekisteröitiin viime vuonna 179 397 matkailuautoa ja 77 889 matkailuvaunua. Kasvua edelliseen vuoteen oli matkailuautoissa peräti 27 prosenttia (lähtötilanne 140 791 ajoneuvoa) ja matkailuvaunuissakin seitsemän prosenttia (lähtötilanne 72 915 vaunua). Matkailuautojen myynti kasvoi myös ensimmäisenä koronavuotena, mutta vaunukaupassa tapahtui silloin pieni notkahdus.

Vertailun vuoksi todettakoon, että Suomessa vuoden 20210 ensirekisteröintimäärät olivat 2 634 matkailuautoa ja 1 052 matkailuvaunua. Matkailuautojen kokonaismäärästä 477 oli pääasiassa Suomessa rakennettuja retkeilyautotyyppisiä matkailuautoja.

Erilaiset tuotantoon liittyvät ongelmat tulevat pudottamaan tämän vuoden ensirekisteröintejä Euroopassa matkailuautojen kohdalla noin kymmenen prosenttia 160 000 ajoneuvon tasolle ja vaunuissa nelisen prosenttia 75 000 ajoneuvon tasolle.

Volkswagen-maahantuojan vuoden 2020 alkupuolelle suunnittelemat retkeilyautojen lanseeraus- ja myynninedistämistoimet jäivät lähes tyystin toteutumatta, kun koronavirusepidemia alkoi jyllätä. Volkswagen Grand California -retkeilyautoja on tähän mennessä ensirekisteröity Suomessa reilut 70 kappaletta.

Volkswagen ykkösmerkki

Slovenialaisen Adrian mallivuoden 2023 ajoneuvojen julkistamistilaisuudessa näytettyjen rekisteröintitilastojen mukaan ajanjakson 2020/21 – siis ilmeisesti syksystä 2020 syksyyn 2021 – Euroopassa ensirekisteröityjen vapaa-ajanajoneuvojen kärkikolmikon muodostivat Volkswagen, Adria ja Hobby. Henkilö- ja pakettiautovalmistajaksi mielletyn Volkswagenin markkinaosuus oli 7,1 prosenttia.

  1. Volkswagen: 18 232 kpl, 7,1 %
  2. Adria: 16 061 kpl, 6,1 %
  3. Hobby: 13 396 kpl, 5,3 %
  4. Knaus: 13 024 kpl, 5,1 %
  5. Pössl: 11 514 kpl, 4,5 %
  6. Dethleffs: 10 586 kpl, 4,1 %
  7. Bürstner: 9 899 kpl, 3,9 %
  8. Hymer: 9 890 kpl, 3,9 %
  9. Fendt: 8 742 kpl, 3,4 %
  10. Weinsberg: 8 434 kpl, 3,3 %
  11. Swift: 8 400 kpl, 3,3 %

Suomessa Volkswagenin vaatimaton menestys nojaa pari vuotta myynnissä olleisiin Crafter-korisiin Grand California -retkeilyautoihin, joita ensirekisteröitiin viime vuonna 42 kappaletta. Lisäksi tilastoihin kirjattiin 102 Volkswagenia, jotka oli rakennettu Suomessa.

Volkswagenin Transporter-koria retkeilyautoja ei ole Suomen tuontiohjelmassa, mutta Caddyn California-malleille on hinnat. Caddy Californiassa on retkeilyautovarustus, eli se on normaalin autoveron alainen henkilöauto, eikä se näin ollen näy Suomen matkailuautotilastoissa.

Transporterin ja varsinkin Caddyn California-mallit lienevät kuitenkin se ”syy”, mikä on nostanut Volkswagenin Euroopan matkailuautokaupan kärkimerkiksi, sillä koronavirusepidemia lisäsi kotimaanmatkailua muuallakin kuin Suomessa.

Caddy California tarjoaa telttaa turvallisemman ja mukavamman tavan leiriytyä. Kattoteltan avulla pieneen retkeilyautoon saadaan lisää makuutilaa. Ilmeisesti juuri Caddy Californian menekki nosti Volkswagenin Euroopan myyvimmäksi matkailuajoneuvobrändiksi.

Keskustelu

  1. Tuossa oli retkeilyautoja matkailuauto (asuntoauto) on erilainen. Fiat on ollut niissä johtava merkki

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.