Hankalassa välikädessä

Caravan-lehden pääkirjoitus 1/2021

Tämänkertainen pääuutisemme (s. 10–11) koskee päästöhuijausta, joka on jäänyt Suomessa vähälle huomiolle. Tapaus muistuttaa jo muutaman vuoden pinnalla ollutta Volkswagenin jupakkaa, jossa saksalainen autojätti asensi miljooniin henkilöautoihin todellisia päästöarvoja vääristelevän ohjelmiston. Sittemmin vastaavasta vilpistä ovat kärynneet myös italialaisamerikkalainen Fiat Chrysler Automobiles sekä tämän italialainen tytäryhtiö Iveco.

Karavaanareiden kannalta harmillista on, että Fiat ja Iveco valmistavat alustoja ja moottoreita myös matkailuautoihin. Saksassa kuluttajat ovat ehtineet nostaa sikäläisen Promobil-lehden mukaan jo satoja kanteita FCA:ta ja Ivecoa vastaan, mikä on pakottanut myös ikävään välikäteen joutuneet matkailuautojen valmistajat reagoimaan tilanteeseen. Kuvio on sikäli kimurantti, että alustavalmistaja toimii tuotantoketjussa alihankkijana, mutta lopputuotteesta asiakkaan suuntaan vastaavat matkailuautojen valmistajat.

Matkailuajoneuvoalan toimijoiden kannalta tilanne on äärimmäisen valitettava, koska ne ovat sotkuun täysin syyttömiä. Matkailuautojen valmistajat ovatkin ilmoittaneet puolustavansa voimakkaasti omia ja asiakkaidensa oikeuksia, mikäli niille koituu tapauksesta vahinkoa. Karavaanimatkailua pidetään perustellusta syystä esimerkiksi lentämistä ekologisempana, mutta alustavalmistajan nolo töppäily asettaa synkän varjon – muun autoalan ohella – aivan suotta myös hienon matkailumuodon päälle.

Aika näyttää, millaisiin toimiin FCA ja Iveco ryhtyvät tilanteen korjaamiseksi. Luvassa saattaa olla Volkswagenin tapaan ainakin tuotteiden takaisinveto, jossa autojen vilpilliset ohjelmistot päivitetään uusiin. Tämä tarkoittaisi ilmeisimmin sitä, että lukuisia vuosina 2014–2019 valmistettuja matkailuautoja pitäisi käyttää Suomessakin huollon piuhoissa.

Karavaanarin kannalta huojentavaa lienee, ettei ohjelmistokikkailu vaikuta matkailuauton peruskäyttöön mitenkään. Tämä hillinnee myös kuluttajien toiveita mahdollisista vahingonkorvauksista. Suomessa edes Volkswagenin omistajia ei ole tiettävästi kompensoitu, mutta monissa maissa tapausta puidaan edelleen. Saksassa korkein oikeus päätti kesällä, että Volkswagen joutuu lunastamaan henkilöautoja lähes alkuperäiseen ostohintaan. Oikeustapauksia maassa on avoinna jopa 60 000. Myös esimerkiksi Yhdysvalloissa autoilijoille on maksettu mittavia korvauksia.

Keski-Euroopassa aiempien päästöluokitusten dieselautoilla liikkuminen on jo nyt paikoin rajattua ja käy yhä vaikeammaksi. Siitäkään syystä karavaanarit eivät kaipaisi yhtään ylimääräistä, mahdollisesti lisärajoituksiin johtavaa vilunkikohua kulkemistaan hankaloittamaan. Isossa kuvassa ongelma on toki yhteinen koko autoalalle, jolle seuraava haaste lienee Euroopan unionin vuodelle 2025 kaavailema uusi Euro 7 -päästöluokitus.

Pauli Salokangas
päätoimittaja