Alennettu arvonlisävero vauhditti kauppaa Saksassa

Koronatukipakettiin liittynyt arvonlisäveron tilapäinen alentaminen oli omalta osaltaan avittamassa Saksan matkailuajoneuvokauppaa huimaan myyntiennätykseen.

Matkailuajoneuvojen kysyntä kasvoi viime vuonna Suomessa merkittävästi, mutta huomattavasti suurempi kaupan kasvu tapahtui Saksassa, missä päästiin ensimmäisen kerran yli 100 000 matkailuajoneuvon ensirekisteröintimäärään.

Ennätyksellisestä yli 107 000 matkailuajoneuvosta yli 78 000 oli matkailuautoja – uusi kappalemääräinen ennätys sekin. Matkailuvaunukaupassa saavutettiin kahdeksan prosentin kasvu ja yllettiin parhaaseen myyntiin sitten vuoden 1994.

Koronavirusepidemian myötä lisääntynyt kotimaanmatkailu oli tietysti merkittävin syy matkailuajoneuvokaupan huimaan kasvuun, mutta osaltaan kaupantekoa oli edistämässä Saksan koronatukipakettiin liittynyt arvonlisäveron tilapäinen alentaminen, joka mitä ilmeisemmin näkyi myös tuotteiden hinnoissa.

Arvonlisäveroprosentti oli Saksassa heinä–joulukuussa 16, kun se on normaalisti 19 – Suomessahan ajoneuvoissa on arvonlisäveroa 24 prosenttia.

Täysin uusien matkailuajoneuvojen lisäksi arvonlisäveroprosentin alentaminen auttoi saksalaiskauppiaita tyhjentämään varastojaan rekisteröimättömistä mutta niin sanotusti ylivuotisista ajoneuvoista.