Nyt tilattujen laivojen design perustuu Finnlinesin nykyisiin Finnsirius- ja Finncanopus-aluksiin eli Manner-Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin välisen reitin Superstar-luokan aluksiin, mutta uudet kolme laivaa mukautetaan Suomi–Saksa-reitin tarpeisiin. Kuva: Janne-Petteri Kumpulainen / Finnlines
Italialainen Grimaldi-konserni, johon Finnlines kuuluu, on tilannut kiinalaiselta telakalta yhdeksän ropax-alusta eli matkustaja-rahtilaivaa. Niistä kuusi tulee liikennöimään Välimerellä Grimaldi Lines- ja Minoan Lines -brändien alla, ja Finnlinesin Itämeren liikenteeseen tulee kolme alusta. Kaikki yhdeksän laivaa toimitetaan vuosina 2028–2030.
Alusten keskeisiä ominaisuuksia ovat varustamon mukaan muun muassa aiempaa vähäisemmät ympäristövaikutukset ja parempi matkustusmukavuus. Hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamiseksi alukset varustetaan moottoreilla, jotka voivat käyttää metanolia.
Itämerelle tulevat kolme ”Hansa Superstar” -luokan uutuutta ovat 240 metriä pitkiä. Niissä on 5 100 kaistametriä rahdille ja 90 henkilöautoille. Aluksissa on 320 hyttiä. Matkustajakapasiteetti on 1 100 matkustajaa eli sama kuin Finnsirius- ja Finncanopus-aluksilla.
Uudet alukset sisältävät uusia hyttikategorioita ja tarjoavat ravintolavaihtoehtoja erilaisten matkustajien tarpeisiin. Alusten palvelutarjonta koostuu viidestä baarista ja ravintolasta, kylpylästä, saunasta, myymälästä ja kahdesta leikkialueesta eri-ikäisille lapsille.
Keskustelu