Lähes 70 vuotta Volkswagen Transporter -matkailuautoja

Volkswagen aloitti Transporter-pakettiauton valmistuksen maaliskuussa 1950, ja lähes heti sen jälkeen T1-mallista tuli myös ”matkailubussi” – asuntoautosta ei tuossa vaiheessa voinut vielä kunnolla puhua, ja retkeilyauto oli tuntematon käsite.

Jo Transporter T1:een oli tarjolla nostokatto.

Vuoden 1951 Berliinin autonäyttelyssä takamoottorisesta Transporterista esiteltiin matkailuautoversio, joka tarjosi täysin uuden tavan matkustaa. Talous ei ollut Saksassa kuitenkaan vielä kovin hyvässä mallissa, ja Westfalian valmistamien Transporter-asuntoautojen kysyntä oli vähäistä. Vuodet 1950–67 tuotannossa olleen Transporter T1:n matkailuversioon sai myös nostokaton. T1:tä valmistettiin vuodesta 1957 alkaen myös Brasiliassa.

Tyylikäs: nostettavan katon kangasosa samaa väriä kuin kori.

T1:tä seurannut Transporter T2 oli ulkoisesti melko lähellä edeltäjäänsä. Suurimmat muutokset koskivat tuulilasia, joka oli nyt yksiosainen. Ajo-ominaisuudet paranivat taka-akselin tuentaa muuttamalla, ja moottorikin oli aiempaa tehokkaampi. T2 oli tuotannossa vuoteen 1979 saakka.

T2:n asuntoautomalliin esiteltiin kehittyneempi nostokatto, joten siitä tuli selvästi edeltäjäänsä matkailuautomaisempi.

Weinsbergin Transporter T3:sta valmistama asuntoauto.

Transporter T2 -asuntoautot menivät hyvin kaupaksi Pohjois-Amerikassa, ja Westfalia työllisti 60-luvun lopussa jo yli tuhat henkeä. Vuosina 1966–70 noin 95 prosenttia noin 20 000 auton vuosituotannosta laivattiin Amerikkaan, kun taas Saksassa VW:n asuntoauton rekisteröinnit ylittivät ensimmäisen kerran tuhannen auton rajan vasta 1969.

Volkswagenin T1- ja T2-mallistoon kuuluneita matkailuautoja nimettiin muun muassa Euroopan kauneimpien kaupunkien mukaan, ja T2-mallistosta löytyi myös Helsinki-nimen saanut malli, jossa oli takana nurkkapöytä.

California-malleja vuodesta 1988

Transporterissa on ollut moottori edessä nyt 30 vuotta. Vasemmalla on T6-malli, oikealla takamoottorinen ja takavetoinen T3 California.

Transporter T2 korvaantui ulkonäöltään selvästi T1- ja T2-malleista poikenneella T3:lla vuonna 1979, mutta T2:n tuotanto jatkui vielä Etelä-Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Viimeinen T2 Kombi valmistettiin Brasiliassa niinkin myöhään kuin vuonna 2013! Takamoottorinen ja takavetoinen Transporter T3 oli tuotannossa 1979–92.

Volkswagen esitteli vuonna 1988 oman eli itse rakentamansa California-asuntoautonsa, joka oli itse asiassa Westfalian tuunattu Joker-malli.

T3:n korvannutta etuvetoista Transporter T4:ää valmistettiin 1990–2003. Eteen sijoitettu moottori mahdollisti takatilan hyödyntämisen eri tavalla kuin edeltäneissä malleissa. Tarjolle tuli nostokattoisten retkeilyautojen lisäksi myös korotetulla katolla varustettuja malleja, samoin eri pituusvaihtoehtoja ja pohjaratkaisuja.

Uudessa California 6.1:ssä on parhaimmillaan 199 hevosvoimaa, neliveto, 7-nopeuksinen DSG-automaattivaihteisto, sähköisesti avautuva katto ja nykyaikaiset avustinjärjestelmät.

Transporter T5 oli tuotannossa 2003–15. Uutta Californiaa alettiin valmistaa Volkswagen Hyötyautojen Hannoverin tehtaalla. Tai itse asiassa perusautot tehtiin Hannover-Stöcken tehtaalla, mutta varsinainen matkailuautovarustelu tapahtui Hannoverin lähellä Limmerissä.

Nykyisestä Transporter T6:sta esiteltiin viime vuonna päivitetty 6.1-versiom ja samalla markkinoille tuli California 6.1.

Volkswagenin Transporter-koriset retkeilyautot eivät täytä Suomessa autoverottomille matkailuautoille asetettuja ehtoja, joten niitä ei ole tuotu maahan virallisen maahantuojan toimesta.

Hannoverin hyötyautotehdasta aletaan valmistella tulevan kesän jälkeen Volkswagenin täyssähköisten pakettiautomallien valmistamista varten, joten on oletettavaa, että ID. Buzz -tuoteperheeseen tulee jossakin vaiheessa myös nostokatollinen California-retkeilyauto.

Volkswagenin California-malleilla on pitkä historia.