Saksan autoteollisuus edustaa maailman terävintä kärkeä, ja germaanit myös vaalivat alan historiaa tarkasti ja ylpeinä. Joidenkin arvioiden mukaan joka viides auto maailmassa on merkiltään saksalainen, ja siksi maasta löytyy myös kymmeniä teemaan keskittyneitä kokoelmia pienistä yksityisnäyttelyistä maailmanmerkkien jättimuseoihin.
Caravan-lehti (6/2019) kokosi yhteen Saksan merkittävimmät automuseot.
Audi Forum, Ingolstadt
Baijerin alueella, Münchenin pohjoispuolella sijaitsevassa Audi-autojen keitaassa pääsee tutustumaan maailmankuuluihin kilpa-autoihin, klassikkomalleihin sekä sellaisiin malleihin, jotka eivät koskaan päätyneet tuotantoon. Pysyvän näyttelyn skaala vaihtelee historiallisesta moderniin. Kiertokävelyllä esitellään laajasti myös Audi AG:n historia yrityksenä. Nähtävää riittää urheiluautoista ralliautoihin ja kaksipyöräisiin. Museossa on paljon tekemistä myös lapsille, laadukas ravintola ja jopa elokuvateatteri. Siellä järjestetään myös monenlaisia musiikkitapahtumia.
August Horch Museum, Zwickau
Itä-Saksassa sijaitseva museo avattiin vuonna 2004. Se kattaa autoilun historiaa Zwickaussa, mistä Horch ja Audi olivat lähtöisin ennen toista maailmansotaa samoin kuin Trabant kylmän sodan aikana. Museo on sijoitettu rakennukseen, jossa August Horch ja Audi Automobilwerke GmbH aloittivat autojen tuotannon 1910. Museosäätiötä pyörittävät yhdessä Audi AG ja Zwickaun kaupunki.
Auto & Technik Museum, Sinsheim
Lounais-Saksassa sijaitseva tekniikan museo sisältää suuren määrän autoja ja muuta tekniikkaa sivuavaa esineistöä. Museossa on 300 autoa, 200 moottoripyörää ja paljon muita liikennevälineitä vetureista lentokoneisiin. Näytteytilaa on hulppeat 30 000 neliötä sisällä ja 50 000 ulkona.
Automobile Welt, Eisenach
Itä-Saksan Eisenachissa on pitkät perinteet autonvalmistuksessa. Vuonna 1896 perustetusta Fahrzeugfabrik Eisenachista tuli vuonna 1928 osa BMW:tä, mutta DDR:n alla siitä tuli valtionyhtiö. Tehtaassa valmistettiin Wartburgia, joka oli Trabantia elitistisempi auto. Tätä nykyä Eisenachissa valmistetaan Opelia. Museon kierroksella selviää esimerkiksi se, miten itäsaksalaisten piti tilata autonsa jo kymmenen vuotta etukäteen.
AutoMuseum Volkswagen, Wolfsburg
Automuseo on vain osa Pohjois-Saksan Wolfsburgissa sijaitsevaa Autostadtia, joka on autoteeman ympärille rakennettu valtava viihdekompleksi. Autostadtissa esillä on muitakin merkkejä, mutta nimikkomuseossaan Volkswagen nousee luonnollisesti päärooliin, ja siellä voi tutustua sekä auton historiaan että uusimpiin malleihin. Kävijät voivat esimerkiksi rakentaa itse omia automalleja interaktiivisilla ohjelmilla. Tekemistä riittää koko perheelle, sillä opastettuja kierroksia on tarjolla myös lapsivieraille. Kauniiseen luonnonympäristöön rakennetussa teemapuistossa arkkitehtuurilla, taiteella, teknologialla sekä muotoilulla on tärkeä asema. Joillekin Autostadt on ”kaupunkina” jopa lomakohde ympärivuotisine tapahtumineen ravintoloineen ja hotelleineen. Wolfsburgissa sijaitsee myös Volkswagenin pääkonttori.
BMW Museum, München
”Baijerin moottoritehtaan” valmistaman BMW:n museo sijaitsee aivan Münchenin keskustan läheisyydessä. Ylellinen ja ultramoderni museo on arkkitehtonisesti futuristisen näköinen ja mielenkiintoinen vierailukohde, jossa esitellään autotekniikan uusimpia tuulia. Sen lisäksi keskuksen vieressä on myös vuonna 1916 perustetun automerkin ja autojen valmistuksen historiaa kertaava museo. Museossa on mahdollista osallistua myös mielenkiintoiselle tehdaskierrokselle, joka antaa hyvän kuvan siitä, miten menopelit syntyvät. Osa näyttelyistä on pysyviä, osa vaihtuu säännöllisesti. Lisäksi vierailijoilla on myös mahdollisuus kokeilla autoja maksua vastaan.
Classic Remise, Berliini ja Düsseldorf
Classic Remise Düsseldorf ei ole varsinaisesti museo vaan pian satavuotiaaseen veturivarikkoon rakennettu erikoinen kokoelma. Näytillä, myynnissä ja säilytyksessä on loistokuntoisia museo-, harraste- ja superautoja eri vuosikymmeniltä autoilun alkuaikojen harvinaisuuksista käyttöklassikoihin. Saksalaismerkkien sekaan vaihtelua tuovat brittimerkit. Hallin yhteydessä on korjaamoja, entisöintipajoja, varaosaliikkeitä, kirjakauppoja, vaateliikkeitä ja ravintola. Puheille pääsee halutessaan myös pajoissa ahertavien mekaanikkojen, entisöijien, verhoilijoiden ja maalarien kanssa. Berliinissä on tarjolla vastaavanlainen kokoelma vanhaan ratikkahalliin tehtynä. Etelämpänä Stuttgartissa taas toimii vanhan lentokentän ympäristöön rakennettu Motorworld. Nämä kolme paikkaa ovat toimineet aiemmin Meilenwerk-nimellä.
Deutsches Museum Verkehrzentrum, München
Maailman suurimmaksi tekniikan ja luonnontieteen museoksi kutsuttu Deutsches Museum on valtava, mutta siltikään kaikki sen kokoelmat eivät mahdu saman katon alle. Kannattaakin huomata, että autoja, junia ja muita kulkupelejä esittelevä Verkehrzentrum sijaitseekin toisella puolella kaupunkia! Siellä liikkumisen historiaa on koottu kolmeen eri näyttelyhalliin. Näytillä on muun muassa herra Benzin aivan ensimmäinen patentoitu automobiili 1880-luvulta ja hopeanhohtoinen Auto Union -kilpuri 1930-luvulta.
EFA Museum, Amerang
Münchenin itäpuolella noin 50 kilometrin päässä sijaitsee Amerangin pikkukylä, jonka vuonna 1987 avattu museo esittelee hyvin kattavasti koko saksalaisen autoteollisuuden. Esillä on yli 220 germaaniautoa, joista osa on lainalla Münchenin Deutches Museumista ja Berliinin German Museum of Technologystä. Esillä on niin koko kansan käyttöautoja kuin esimerkiksi hienompia urheiluautojakin.
Erwin Hymer Museum, Bad Waldsee
Etelä-Saksassa sijaitseva Erwin Hymer -museo on jokaisen karavaanarin pakollinen vierailukohde, joka saattelee ainutlaatuiselle löytöretkelle automatkailun historian, nykyhetken ja tulevaisuuden halki. Pinta-alaltaan yli 6 000 neliön pysyvässä näyttelyssä on esillä yli 80 historiallista asuntovaunua ja matkailuautoa. Kävijät tutustuvat automatkailun kulttuurihistorialliseen taustaan ja uranuurtajien tarinoihin sekä saavat tietää jännittäviä asioita matkailuajoneuvojen tekniikasta, kehityksestä, tuotannosta ja muotoilusta. Lue tarkempi esittely Caravan-lehdestä.
Maybach Museum, Neumarkt
Vuonna 2009 avattu Maybach-autojen museo sijaitsee Baijerissa ja esittelee vuosina 1884–1959 valmistetun automerkin historian ja 16 upeaa ajoneuvoa. Maybach lukeutui 1920- ja 1930-luvuilla autoilun kauneimpiin ja kalleimpiin merkkeihin.
Mazda Classic Car Museum, Augsburg
Augsburgiin, noin 80 kilometrin päähän Münchenistä, avattiin pari vuotta sitten ensimmäinen Japanin ulkopuolinen Mazda-museo. Se on rakennettu Augsburgin raitiovaunuvarikon vuonna 1897 rakennettuihin tiloihin osuvasti lähes 100-vuotiaalle Mazdalle. Merkin ajoneuvotuotanto käynnistyi vuonna 1931 Mazda Mazdago -tuk-tukilla. Varsinainen autotuotanto käynnistyi vuonna 1960, ja museossa onkin esillä Mazda R360 kyseiseltä vuodelta. Kaikkiaan museossa on nähtävillä 45 erilaista Mazdaa Euroopasta ja muualta, ja kokoelmaa on tarkoitus jonkin verran vaihdella.
Mercedes-Benz Museum, Stuttgart
Aivan Stuttgartin keskustan tuntumassa sijaitseva näyttää futuristiselta, mutta ensimmäiset autot siellä ovat vuodelta 1888. Historia onkin vahvasti läsnä, sillä koko museo on suunniteltu historiallisen aikajanan mukaan kattaen autoteollisuuden kehityskäyrät. Kalustossa esillä on niin menestystuotteita kuin floppejakin vuosien varrelta sekä monia yhteistyö- ja erikoistuotantoja sekä harvinaisuuksia. Lisäksi museolla on erillinen moottoriurheiluosasto esimerkiksi legendaarisille formula-autoille. Autohistorian ja nykypäivän teknologian ihailun lomassa voi piipahtaa brunssilla tai ulkoilmaelokuvissa. Myös nuoremmille vieraille on myös paljon nähtävää ja koettavaa.
Porsche Museum, Stuttgart
Muutaman kilometrin päässä Stuttgartin keskustasta sijaitseva museo on urheiluautojen ystävien paratiisi, joka on rakennuksena yhtä näyttävä ja tyylikäs kuin itse auto. Museo tarjoaa sekä hyvän historiakatsauksen että tietoa ikonisesta brändistä sekä ihmisistä sen takana. Esillä on yli 80 kappaletta maailman säihkyvimpiä urheiluautoja 5 600 neliömetrin suuruisella alueella. Autobrändin koko historia näkyy museon kokoelmassa, ja työpajassa voi päästä tutustumaan historiallisten autojen entisöintiin. Opastetuilla kierroksilla vierailijat viedään muun muassa kilpa-autoilun maailmaan. Näyttelyt vaihtuvat säännöllisesti, joten siellä voi vierailla hyvin useammankin kerran. Lapsille voi järjestää museolla jopa syntymäpäivät.
Trabi Museum, Berliini
Vuonna 2013 avattu Trabant-museo tekee kunniaa legendaariselle itäsaksalaismerkille, jota valmistettiin reilut kolme miljoonaa kappaletta vuosina 1957–1991. Kommunistisen Itä-Euroopan materiaalipulan takia duroplast-muovista tehtyjä kulttiautoja on koottu näytille kymmenkunta osoittamaan, miten menopeli taipui DDR-aikoina esimerkiksi leirintäkäyttöön.