Siirry suoraan sisältöön

Caravan-lehti

Leirintämatkailun erikoislehti

  • Matkailuajoneuvot
  • Leirintä
  • Varusteet
  • Liikenne
  • Kategoriat
    • Aktiviteetit
    • Lukijan tarina
    • Luonto
    • Menovinkit
    • Nostalgia
    • Nähtävyydet
    • Pinnalla
    • Podcast
    • Pääkirjoitus
    • På svenska
    • Reissuvinkit
    • Talous
    • Tapahtumat
    • Testit
    • Varusteet
    • Vetoautot
  • Lehti
    • Uusin lehti ja arkisto
    • Lehden lukijapalaute ja ristikko
    • Yhteystiedot
    • Mediatiedot
    • Osoitteenmuutokset
  • Haku
  • Kirjaudu
  • Tilaa

Koeajossa Carthago Van -retkeilyauto: Tyyliä ja näppäryyttä laatutietoiselle pariskunnalle

Testit

22.2.2019

Caravan-lehti pääsi koeajamaan isoihin autoihin erikoistuneen saksalaisvalmistajan uuden retkeilyautomallin heti alkuvuodesta.

Antti Henttonen
Jaa: Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä Jaa Telegrammissa Jaa WhatsAppissa

Carthago on saksalainen matkailuautomerkki, jonka ensimmäisen mallin esitteli perustaja Carl-Heinz Schuler vuonna 1979, 40 vuotta sitten. Carthago on edelleen perheyhtiö, jota johtavat omistajat. Merkki on tullut tunnetuksi kookkaista, lähes jättimäisistä malleistaan. Tilaa ja varusteita riittää joka lähtöön. Alkuun Carthago-mallit olivat pääosin järeälle alustalle rakennettuja integroituja autoja. Nykyisin mallistossa on pienempiäkin, ”normaalikokoisia” malleja, uutuutena Premium Van-sarjan retkeilyautoja.

Yhteistä kaiken kokoisille malleille on kalusteiden vahvat rakenteet, hyvä muotoilu sekä laadukkaat materiaalit niin puuosissa kuin istuinten verhoilussakin.

Vuoden 2019 uutuus on retkeilyautomallisto, joka pitää sisällään seitsemän mallia, pituudeltaan 599 ja 635 cm. Me testasimme Carthago Van 640 LE-mallia.

Fiat Ducaton pidempään koriin mahtuu erillisvuoteet pitkittäin, kun lyhyemmässä nukutaan parivuoteessa poikittain. Keskellä autoa on vessa vasemmalla ja keittiö oikealla, edessä oloryhmä.

Tyylikäs ulkokuori

Kalusteiden rungoissa ja väliseinissä käytetään puupintoja, joissa värivaihtoehtoja on kaksi. Koeajoautossa on lämpimän punaruskeat sävyt. Rakenteet eivät ole laatikkomaisia, vaan niissä on tyylikkäitä pyöristyksiä ja kaarevia pintoja.

Kattoikkunat tekevät sisätiloista valoisat. Valkoiset pinnat edessä yläkaappien luukuissa ja tiskipöydän laatikoissa lisäävät valoisuutta. Luukkujen sileät kiiltävät pinnat on helppo pitää puhtaana.

Sisävalaistus on hyvä ja monipuolinen, niin kuin tämän hintaluokan autossa tuleekin olla. Led-kohdevaloja on riittävästi kaikissa tiloissa.

Cartahagon Vanin ulkokuori on tyylikäs. Väri on hillitty hopeanharmaa, jota rytmittävät mattamusta pinnat ja raidat. Kokonaisuuteen istuu hyvin musta markiisikotelo.

Van-mallistoon sisältyy monipuolinen lisävarustepaketti. Sen saa hintaan 11 560 euroa. Yksittäin hankittuna ja jälkiasennuksena hinta olisi suurempi.

Tehokasta tilankäyttöä

Carthagon säilytystilat riittävät hyvin kahdelle. Edessä ja takana on useita yläkaappeja ja sohvan alla on reilu säilytystila. Myös ohjaamon yläpuolella on tilava luukullinen lokero. Pieniä säilytyslokeroita mm. kengille löytyy lattialuukkujen alta.

Suurimmat varusteet saa hyvin pakattua takaovista suureen tavaratilaan vuoteen alle. Tilasta vie osan vasemmalla sivustalla olevat kaapit, joista takimmaisena kahden pullon kaasukaappi. Tilaa jää silti reilusti, laskettelusuksetkin mahtuvat taakse. Tarvittaessa vuoteet voi kääntää ylös sivuseinille.

Matkaan veli hopea

Auto liikkuu vaivattomasti MultiJet Turbo Dieselillä. Kone 2,3-litrainen ja 150 hevosvoimainen. Robottivaihteisto tuo mukavuutta ja helppoutta etenkin kaupunkiajoon.

Ducaton ohjaamosta on hyvä näkyvyys kaikkiin suuntiin. Takaoikealle aukeaa näkymä liukuoven ikkunasta. Fiatin vakiomalliset sivupeilit ovat riittävän alhaalla, ja niiden yli näkee hyvin sivuille. Koeajoauton peruutuskamera on mukava lisävaruste.

Viihteestä huolehtii mediakeskus, joka sisältää navigointitoiminnot matkailuautojen reittioppaalla.

Auto lämpiää nopeasti Trumaticin tehokkaalla 6 kW ilmakeskuslämmityksellä. Koeajoautossa on vielä harvinaisempi Truma Combi D 6 E, joka toimii sähköllä ja dieselillä. Valinnaisena on Truma Combi 6E, joka käyttää sähköä ja nestekaasua. Teho riittää molemmissa varmuudella kovemmallakin pakkasella.

Kaikissa Ducatoissa on tätä nykyä turvatyynyt ja lukkiutumattomat jarrut. Lisäksi löytyy muun muassa sähköinen avustin vakauttamaan esimerkiksi yllättävässä väistötilanteessa, sekä mäkilähtöavustin ja luistonesto.

Leiriytymään

Leirissä Carthagon suuri markiisi suojaa hyvin leveää oviaukkoa kaikilta suunnilta. Nousua sisään helpottaa sähkötoiminen askelma.

Oleskelutila käsittää kahden hengen sohvan sekä kääntyvät ohjaamon istuimet, keskellään reilun kokoinen pöytälevy. Etuistuimet mahtuvat kääntymään helposti, kun Ducatossa on sisäänpainettava ratti. Tukeva pöytälevy on tummanharmaata hieman kirjavapintaista materiaalia, jossa eivät tahrat heti näy. Pyöreän pöydän pään ohi mahtuu helposti kulkemaan eteen. Tarvittaessa pöydän alta käännetään esiin lisäpala. Näin neljänkin hengen ateriointi sujuu mukavasti. Istuinten verhoiluna niin sohvassa kuin pilotti-istuimissakin on tyylikästä tummahkon harmaata kangasta ja keskiruskeaa mokkaa. Istuinten muotoilu on hyvä.

Taulutelevisio löytyy olotilan takaseinältä, eli vessan ja olotilan väliseinältä. Katselu onnistuu ohjaamon istuimilta.

Tiskipöydässä on hyvät aputasot

Keittiö on keskellä autoa oikealla, osittain lukuoven edessä. Tiskipöytä on samanlaista vahvaa muovipintaa kuin oloryhmässä. Tiskiin on upotettu teräksinen allas. Se on peitetty kaksiosaisella kannella, jonka kääntöpuolella on leikkuulauta. Seinällä on teline, johon kansi saadaan helposti pieneksi apuhyllyksi. Toinen aputaso aukea tiskipöydän päästä. Kaksiliekkinen kaasuliesi jää lasikannen alle silloin kun ei keitellä. Tiskipöydän tilat riittävät siis moneksi.

Jääkaappi tiskin oikealla puolella on seisomakorkeudella ja kaapille pääsee mukavasti kumartelematta. Kaapin pakastelokeron voi poistaa, kun tarvitaan lisää pelkkää viileää tilaa. Kappi toimii kaasulla, verkkovirralla ja akkuvirralla. Jääkaapin alapuolella on suurehko henkaritangolla varustettu kaappi.

Tyyliä ja laatua

Vessa löytyy keskeltä autoa vasemmalta. Kääntyvä kemiallisen vessan istuin pyörähtää omaan pieneen lokeroonsa kun tilaa käytetään suihkuna. Vessassa on pieni pesuallas, peiliovellinen yläkaappi sekä allaskaappi ja vetolaatikko.

Carthago Van 640 LE:n alustana on Ducaton pisin malli. 635-senttiseen koriin mahtuu sujuvasti erillisvuoteet pitkittäin. Pituutta niillä on 183 senttiä. Korotettu vuode antaa lisää tilaa takatalliin. Petille käydään keskeltä askelman kautta. Peräosasta vuoteet ovat yhtenäiset. Takaa löytyy viisi yläkaappia ja muutamia reunallisia lokeroita. Tuuletus hoituu kattoluukusta sekä avattavista takaikkunoista. Auton kaikissa luukuissa on pimennysverhot ja hyttysverkot.

Carthago Premium Van malli sopii pariskunnalle, joka arvostaa laatua, hyvää viimeistelyä niin kalusteissa kuin verhoiluissakin. Tilankäyttö autossa on optimoitu. Säilytystilaa on runsaasti ja monipuolisesti. Maantiellä Carthago on kuin kotonaan.

Koeajoauto: Jyväs-Caravan

Carthagon suuret linja-automaiset mallit ovat tutumpi näky maanteillä. Uusin malli vuodelle 2019 on Premium Van retkeilyauto.
Oloryhmän pöytä on jatkettavaa mallia. Istuimien verhoilu laadukasta sekä materiaalien että työn osalta.
Taakse mahtuu hyvin mukavat erillisvuoteet pitkittäin kun vessa/suihkutila on saatu tiivistettyä pieneen tilaan.
Vessa säästää tilaa asumiseen. Kemssan istuin käännetään piiloon kun tila muutetaan suihkuksi.
Tiskipöydälle tulee reippaasti lisätilaa ylöskäännettävällä aputasolla.
Pesualtaan kaksiosaisen kannen toinen puoli on muovinen leikkuulauta. Kansi toimii myös lisätasona.
Vuoteiden alla on korkeahko tavaratila. Kun vuoteet kipataan sivuseinille, mahtuu mukaan vaikka polkupyörät.
Kalusteissa on hyvä muotoilu, laadukkaat materiaali ja säilytystilat käytetään huolella.
Carthagon uusin malli vuodelle 2019 on Premium Van retkeilyauto.
  • Carthago
  • Carthago Van
  • karavaanarit
  • koeajo
  • matkailuauto
  • retkeilyauto
  • testiajo

Lue seuraavaksi

Hobbyn Volkswagen-korinen Maxia Van -retkeilyauto esillä Lahdessa

20.9.2022 Kommentoi

Adrian vaunusarja ja Bürstnerin matkailuauto palkittiin Hollannissa

13.10.2022 2 kommenttia

Weinsbergin uudessa van-mallissa on alustana Volkswagen Transporter

28.7.2022 Kommentoi

Reippaaseen menoon tehty Pilote Atlas -retkeilyauto ponnistaa Ford Transit Trail -mallin pohjalta

13.1.2023 Kommentoi

Bürstnerille lisää kauppiaita

25.8.2022 Kommentoi

Hymer teki konseptiautosta Venture S -tuotantomallin

24.8.2022 1 kommentti

Luetuimmat

Luetuimmat

1.

Alpinen retkeilyautokonsepti on suunniteltu etätyön ja vapaa-ajan yhdistämiseen

18.1.2023 Kommentoi

2.

Luksusristeilijä loisti Caravan-messujen vetonaulana – kurkkaa hulppean Concorde Centurionin sisälle!

23.1.2023 Kommentoi

3.

Helsingin Caravan 2023 lähti pirteästi käyntiin – monenlaista tarjontaa kaikenlaisille harrastajille

20.1.2023 Kommentoi

4.

Helsingin Caravan 2023 -messuilta saa tehokkaan startin uuteen matkailuvuoteen

19.1.2023 Kommentoi

5.

ID. Buzz muunnettiin retkeilyautoksi – kaikki eivät jää odottamaan Volkswagenin omaa toteutusta

26.1.2023 Kommentoi

1.

Paritalon katokseen pysäköity matkailuauto poltti naapurin päreet – riita ratkottiin käräjillä

3.1.2023 Kommentoi Caravan Plus

2.

Koeajossa: Bürstner Campeo 540 4X4 -retkeilyauto – erähenkisille näppärä neliveto

9.1.2023 Kommentoi Caravan Plus

3.

Esittelyssä Suomen top 5 -muinaisjäänteet

5.1.2023 Kommentoi

4.

Alpinen retkeilyautokonsepti on suunniteltu etätyön ja vapaa-ajan yhdistämiseen

18.1.2023 Kommentoi

5.

Esittelyssä Suomen top 5 -maisematiet

16.9.2022 Kommentoi

Caravan Plus

Koeajossa: Kabe Estate 600 XL KS -matkailuvaunu – Estate on Kaben uusin vaunumallisto

16.1.2023 Kommentoi Caravan Plus

Koeajossa: Challenger 240 Open Edition -matkailuauto – tyylikäs ja hillitty ranskalainen

12.1.2023 Kommentoi Caravan Plus

Koeajossa: Bürstner Campeo 540 4X4 -retkeilyauto – erähenkisille näppärä neliveto

9.1.2023 Kommentoi Caravan Plus

Paritalon katokseen pysäköity matkailuauto poltti naapurin päreet – riita ratkottiin käräjillä

3.1.2023 Kommentoi Caravan Plus

Koeajossa: Adria Altea 432 PX – Altea-matkailuvaunut saivat Adrian brändi-ilmeen

11.11.2022 Kommentoi Caravan Plus

Uusin Caravan-lehti 1/2023

Jäsenille: lue näköislehteä

Osta lukuoikeus

Leirintäalueiden esittelyt

Lue Leirintäoppaan artikkeli: Majoittumaan etelärinteiden juurelle

Majoittumaan etelärinteiden juurelle

Ylläsjärvellä on pieni kylä, josta löytyy muun muassa K-Market Eelin kauppa, jokunen ravintola, majoitusliikkeitä ja parturi. Kylältä kääntyy risteys pohjoiseen Ylläkselle, ja lopulta tie kipuaa jyrkähköä mäkeä puurajan tuntumaan.

Lue Leirintäoppaan artikkeli: Ylväitä maisemia tunturijärven rannalla

Ylväitä maisemia tunturijärven rannalla

Ylläksen vanhempi caravan-alue Ylläksen Ykkös Caravan on ollut mukana seudun matkailun kasvussa. Yritystoiminta aloitettiin Äkäslompolossa saman nimisen tunturijärven rannalla vuoden 1996 alussa.

Lue Leirintäoppaan artikkeli: Levi – monenmoisille menijöille

Levi – monenmoisille menijöille

Kittilän Sirkka on nuorekas ja menevä talvilomakylä, ja Levi on sen tunnettu laskettelukeskus. Kun puhutaan Sirkan kylästä, käytetään yleisesti nimeä Levi.

Lue Leirintäoppaan artikkeli: Laajennettu Kyrön Loma

Laajennettu Kyrön Loma

Kyrön Loma sijaitsee Raattamassa, joka on kylä Pallastunturin itäpuolella. – Tiloja on viime vuosina laajennettu, kertoo aluetta emännöivä Tuija Kyrö.

Lue Leirintäoppaan artikkeli: Hetan kirkonkylän laidalla

Hetan kirkonkylän laidalla

Hetan Kota löytyy Enontekiön Hetasta, Ounasjärven itäpäästä. Hetan kylän palvelut ovat lähellä, ja Hetta-Pallaksen ladut sekä tunturivaellusreitit kulkevat alueen vieritse.

Katso kaikki esittelyt

Caravan-lehti on noin 60 000 kappaleen levikillään Pohjoismaiden suurin leirintämatkailuun ja matkailuajoneuvoihin keskittynyt erikoisjulkaisu. Painettu lehti ilmestyy viisi kertaa vuodessa.

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • Matkailuajoneuvot
  • Leirintä
  • Varusteet
  • Liikenne
  • Tapahtumat

Suomen Caravan Media Oy

Viipurintie 58
13210 Hämeenlinna

Yhteystiedot

© 2016-2023 Caravan-lehti / Suomen Caravan Media Oy

Tietosuojaseloste Käyttöehdot Evästeasetukset

Takaisin ylös