Minikokoinen Xbus-sähköauto taipuu matkailuautoksi ja moniin muihin kuljetustarpeisiin

Saksalainen Electric Brands -yritys on puuhastellut jo useamman vuoden kaikenlaisten sähköisten kulkupelien parissa – sähköpotkulaudoista Evetta-sähköautoon. Modulaarista Xbus-autoa Electric Brands on hahmotellut erilaisella konseptilla ja erinimisenä jo viime vuosikymmenen puolivälistä alkaen.

Ehkä onkin hieman yllättävää mutta ilahduttavaa, että hanke on yhä hengissä ja puskee eteenpäin. Xbusin viimeisintä kehitysvaihetta Electric Brands esitteli kesän isossa pr-ponnistelussaan. Heinäkuun joukkorahoituskampanjaan lähti mukaan yli 100 sijoittajaa, ja rahaa saatiin kassaan noin 1,2 miljoonaa euroa. Elokuussa käynnistyi taas kiertue, ja Xbusin toimiva malli on ollut kiinnostuneiden nähtävillä monella paikkakunnalla Saksassa. Tällä hetkellä Electric Brands ilmoittaa, että ensimmäisiä Xbus-autoja tulee asiakkaille asti vuoden 2024 aikana.

Xbusista on tarkoitus tulla saataville yhdeksän eri vaihtoehtoa eri tarpeisiin. Moduulit ovat yhteensopivia eli vaihdettavissa kaikkiin malleihin. On avolavamallia, jakeluautoa, avoautoa…matkailukäyttöön versioita on kaksi: Camper Standard ja Camper Offroad. Kaikista Xbus-malleista ennakkovarauksia on tullut eniten juuri Camper-malleista.

Kaikkia teknisiä tietoja valmistaja ei ole vielä julkaissut, mutta kahden eri Camper-version erot ovat melko pieniä. Offroadin ulkomitat ja maavara ovat viitisen senttiä Standard-mallia suuremmat.

Offroad-optio onkin vain pari tuhatta euroa Standard-retkeilyautovaihtoehtoa kalliimpi. Saksassa Camper Standardin hinnaksi valmistaja ilmoittaa tässä vaiheessa 29 450 euroa.

Xbus Camper -autoissa on makuupaikat kahdelle. Vuoteen koko on 210 x 130 senttimetriä.

Minimalistisessa keittiössä on muun muassa 1-liekkinen liesi, pesuallas, jääkaappi sekä tuore- ja harmaavesisäiliö. Nostokaton ansiosta kokkailua ei sentään tarvitse tehdä keittiössä istualtaan – sisäkattokorkeuden on tarkoitus tällöin olla siltä osin noin 2,2 metriä. 

Xbusin huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa 100 km/h. Toimintamatka jäänee alle 200 kilometrin vakiona olevalla 15 kWh:n ajoakulla. Optiona sitä voidaan täydentää 30 kWh:n akulla, jolloin toimintamatka voi valmistajan mukaan yltää parhaimmillaan 600 kilometriin.

Mallista riippuen noin 1600 kiloa painava Xbus on vajaat neljä metriä pitkä, 1,69 metriä leveä ja kokonaiskorkeus on 1,96 tai 2,04 metriä. Aurinkopaneelit ovat vakiona jokaisen Xbusin katolla. Autoon tulee saataville monenlaisia lisävarusteita, muun muassa pyöräteline.

Lähde ja kuvat: Electric Brands

Keskustelu

  1. Jouni Saari

    Tuskin kulkee alle15KWh/100 km kulutuksella satasta. Kuuttakymppiä ajaen voisi hyvinkin päästä 200 km 15 kWh akullakin, koska on kuitenkin kevyt ja hitaassa ajossa ei ilmanvastus haittaa niin paljoa.

    Lisäämällä aerodynaaminen keula ja perä, voisi yli 100 km onnistua normaaliliikenteen mukana 80+ km/h.

    Vertailuna 28 kWh akulla Ioniq kulkee yli 200 km kesällä, ja kaupunkinopeuksia 300 km. Se on kuitenkin piheimpiä sähköautoja ja todella liukkaan muotoinen verrattuna tuohon laatikkoon.

    Kiinnostava kuitenkin, ainakin isommalla akulla. Kokoontaittuva viiden tai kymmenen neliön aurinkopaneeli vielä lataamaan akkuja, niin saisi muutamassa päivässä akut täyteen.

    Tuo olisi jännä BMW i3 REX:n tyylisellä tekniikalla. 30 kWh akku riittää 150 km helposti ja bensamoottorilla saisi hätätilanteessa lisää virtaa. Leiriytyessä tunnissa akku tyhjästä täyteen, niin voisi käyttää ilmastointiakin mielin määrin, tosin bensalla tehty sähkö on kallista.

    Kommentoitu 0 kertaa

Kommentointi on suljettu.