Miten olisi telaketjut retkeilyautoon?

Ajatus telaketjuista pakettiautossa herättää varmaankin hämmennystä, myös Keski-Euroopassa Alpeilla, jossa sentään lumiketjut vaikeilla keleillä ovat arkinen asia. Toteutuksia telaketjujen hyödyntämisestä autoissa on kuitenkin nähty jo kauan sitten siviilipuolen autoissakin.

MAN TGE:n pohjalle on viime vuosina tehty useita mielenkiintoisia paketti- ja matkailuautomalleja. Mutta kun Innsbruckissa Itävallassa toimivien MAN Truck & Bus -yrityksen sekä telaketjuihin erikoistuneen TrackSystemsin väki ryhtyi yhteistyöhän, matkustajien kuljettamiseen tarkoitetusta MAN TGE 3.180 4×4 combista syntyi jotain erilaista ja hauskaa.

Voisiko telaketjuilla varustetulla nelivetoisella MAN TGE -off-road-autolla olla jotain oikeaa käyttöä? Yritykset itse visioivat sille käyttöä esimerkiksi hiihtokeskuksissa. Ja Alppien korkeuksissa sijaitsevissa kylissä olevien hotellien asukkaat voitaisiin saada moisen ratkaisun avulla äärimmäisissäkin olosuhteissa perille. Alpeilla työkseen kelissä kuin kelissä liikkumaan joutuvat erilaiset rakentajat, asentajat ja korjaajat, ehkä joku yksittäinen seikkailijakin saattaisi kiinnostua hankkimaan telaketjut retkeilyautoonsa. Todellisuus on silti visioita hieman tylsempi.

TrackSystemsin telaketjut ovat saatavissa moniin muihinkin automerkkeihin kuin vain MANiin. TrackSystemsin telaketjujen avulla auto kyllä liikkuu haastavissa ja upottavissa olosuhteissa lumessa, hiekassa ja mudassa, varmaan suollakin.

Telaketjujen kanssa autolla ei kuitenkaan ajeta kuin korkeintaan 25–50 km/h. Telaketjuilla varustetulla MAN TGE -pohjaisella autolla ei ole asiaa yleisille teille, joten niille siirryttäessä edessä on aina noin tunnin kestävä vaihto tavallisiin renkaisiin.

MAN TGE:n tapauksessa telaketjut kasvattavat auton painoa noin 300 kilolla tavallisiin renkaisiin verrattuna. Telaketjut kasvattavat myös auton leveyttä ja korkeutta.

Lähde ja kuvat: MAN Truck & Bus

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *