Sähköön tukeutuva matkailuvaunu entisiltä Teslan työntekijöiltä

San Franciscossa ja Boulderissa Coloradossa toimiva Lightship-yritys on perustettu vasta vuonna 2020. Silti jo nyt yritys uhoaa mullistavansa matkailuvaunualaa Lightship L1 -vaunullaan.

Yrityksen mukaan Lightship L1 on tien päällä niin aerodynaaminen ja varustettu oma-avusteiseen kulkemiseen sen verran tehokkaalla sähkövoimalla, että L1 ei syö juuri lainkaan sähköautojen tai muidenkaan vetoautojen toimintamatkaa.

Vaunun pääkehittäjien osaaminen tulee aiemmasta työskentelystä Teslalla. Yritykseen on rekrytoitu osaamista myös monesta muusta sähköautojen kehittämisen parissa työskentelevästä yrityksestä.

Lightshipin perustajat sanovat nähneensä matkailuvaunualalla mahdollisuuksia ja tarvetta vallankumoukseen, vähän samankaltaiseen mitä Tesla oli aikoinaan tekemässä sähköautojen kanssa.

L1:n suunnittelun he sanovat lähteneen täysin puhtaalta pöydältä ilman aiempien vaunujen perinnön suunnittelulle tuomaa taakkaa. Vastaavaa puhetta on toki alalla kuultu aiemminkin.

Aika näyttää, kuinka paljon tai vähän puheille löytyy katetta. Vielä näytöt ovat olemattomat, sillä L1 julkistettiin vasta tällä viikolla ja prototyyppi on samoin ensi kertaa esillä tällä viikolla eräässä tapahtumassa Austinissa Texasissa.

Mutta on 8,2 metriä pitkä Lightship L1 ainakin kiinnostavan näköinen matkailuvaunu. Kun sitä vedetään auton koukussa, L1 on ikään kuin kauttaaltaan painettuna kasaan aerodynamiikan parantamiseksi, ja vaunun korkeus on tällöin 2 metriä. Yrityksen mukaan aerodynaamisuus on näin jopa kolme kertaa parempi kuin vastaavan kokoisissa tavallisissa perhevaunuissa.

L1:n omaa voimaa ajoon tuo 80 kWh:n akusto. Vaunun ei yrityksen mukaan pitäisi lyhentää vetoauton toimintamatkaa juuri lainkaan, vaikka vaunun kokonaispaino on 3400 kiloa.

Kun leiriydytään, vaunu nousee koko mitaltaan ylös mukavaan korkeuteen kokonaiskorkeuden ollessa 3 metriä.

Akkujen ja 3 000 watin aurinkopaneelien avulla yritys sanoo vaunun olevan sähkötarpeiden puolesta omavarainen ainakin viikon reissuihin.

Kaasujärjestelmää L1:ssä ei ole lainkaan, joten kokkaus, lämmitys ja muu hoidetaan pelkästään sähköllä.

Neljälle tai kuudelle reissaajalle mitoitetun vaunun lähtöhinta on 125 000 dollaria eli noin 118 500 euroa. Tuotanto on tarkoitus alkaa ensi vuoden lopulla.

Kuvat: Lightship