Ideoita ja inspiraatiota

Caravan-lehden pääkirjoitus 5/2022

Lahden Caravan-messut on alan vuosittainen ykköstapahtuma, joka palaa kalenteriin pitkältä koronapaussilta. Pääsemme siis vihdoin juhlistamaan messujen pari kertaa siirtyneitä kaksikymppisiä, joten myös Caravan-lehti nostaa retkikuksaa ja onnittelee!

Suomessa järjestetään tauon jälkeen yhä kolmet vuosittaiset messut, joista jokaisella on oma profiilinsa. Keväinen Caravan Show houkuttelee Turkuun perinteisenä, järjestövetoisena tapahtumana ehkä aavistuksen enemmän konkareita kuin tuoreita karavaanareita. Helsingissä tehdään alkuvuodesta Matkamessujen yhteydessä matkailumuotoa tutuksi painokkaammin heille, jotka eivät sitä ehkä vielä kovin hyvin tunne.

Lahden tapahtuma taas on kävijämäärillä mitattuna suurin ja muutenkin tietyllä tapaa valovoimaisin – tuodaanhan hyppytornien juureen kaikkein eniten näyttelykalustoa ja ennen muuta tulevan mallivuoden tulikuumia uutuuksia. Caravan Show’n keväälle siirtymisen myötä Suomen kolmet karkelot sentään hajaantuvat nyt fiksusti eri vuodenajoille. Silti esimerkiksi Saksassa ja Ruotsissa markkinan kokoon nähden merkittäviä messuja järjestetään vuosittain vain kahdet – alkuvuodesta ja syksyllä.

Euroopan johtavassa leirintämatkailumaassa Saksassa messut ovat massiivisia. Düsseldorfin Caravan Salon on itse asiassa maailman suurin matkailuajoneuvojen ja leirintämatkailun messutapahtuma, joka esitteli alan uusimpia trendejä jälleen elo-syyskuun vaihteessa noin 200 000 neliömetrin alueella suurin piirtein yhtä monelle vieraalle. Tämän lehden sivuille 20–26 levittyvästä raportistamme selviää, että matkailuajoneuvojen evoluutiossa on nähtävissä viisi selvää suuntausta.

”Hyppytornien juureen tuodaan kaikkein eniten näyttelykalustoa ja ennen muuta tulevan mallivuoden tulikuumia uutuuksia.”

Näistä ensimmäinen liittyy matkailuautojen alustoihin. Fiat Ducaton valta-asemasta ison siivun ovat haukanneet esimerkiksi Ford, MAN, Volkswagen, Renault ja Mercedes-Benz. Toiseksi matkailuautoissa vahvaa tuloaan tekevät nostokatot, joilla järjestetään lisätilaa ”yläkertaan”. Rakenteisiin on innovoitu lämmityksen kannalta uusia ratkaisuja heppoisten kangasseinien sijaan, mikä nostanee tähän asti vieroksuttujen nostokattojen suosiota hiljalleen Suomessakin.

Kolmas trendi – ja oikeastaan neljäskin – liittyy sähkön lisääntymiseen käyttövoimana. Esimerkiksi Bürstner on jo viemässä tuotantoon Fordin E-Transitiin pohjautuvaa retkeilyautoaan, jossa on jo monen mielestä varteenotettava yli 300 kilometrin toimintasäde. Aiemmasta keventyneet matkailuvaunut taas soveltuvat vedettäviksi sähköautollakin. Viidentenä huomiona retkeilyautoissa mukavuustaso nousee ja jännittävät innovaatiot lisäävät esimerkiksi petipaikkojen lukumäärää.

Mainitut suuntaukset näkyvät varmasti Lahdessakin esiteltävissä ajoneuvoissa, joten ideoita ja inspiraatiota tarjoillaan messuvieraiden kaikille aisteille.

Pauli Salokangas
päätoimittaja