Caravan-lehden pääkirjoitus 1/2023
Karavaanareiden mielenmaisemaa on tutkittu viime aikoina monelta kantilta. Viimeksi uutisoimme saksalaistutkimuksesta, jonka mukaan sikäläiset leirintämatkailijat ovat onnellisempia sekä arvostavat enemmän luonnonläheisyyttä ja ekologista kestävyyttä kuin väestö keskimäärin. Saksa ja Suomi ovat yhteiskuntina siinä määrin samankaltaisia, että tulosten voi olettaa pätevän ainakin osin myös meihin suomalaisiin.
Tässä lehdessä kerromme kahden englantilaisyliopiston tekemästä tutkimuksesta. Sen tuloksista selvisi, että yöpyminen matkailuajoneuvossa tai teltassa lähellä luontoa koetaan hyväksi ihmisen henkiselle ja fyysiselle hyvinvoinnille. Lisäksi tuloksia verrattiin Ison-Britannian viranomaisten aiempiin, koko väestön kattavan hyvinvointitutkimusten tuloksiin. Kävi ilmi, että myös saarivaltakunnassa leirintämatkailijat voivat keskimäärin muita paremmin ja arvostavat tiivistä luontosuhdetta.
Suomessa viime vuonna tehty leirintämatkailijoiden rahankäyttötutkimus keskittyi taloudellisiin vaikutuksiin. Tulosten mukaan ala työllistää tuhansia ihmisiä, vie kolmatta sataa miljoonaa euroa kohdekuntiin ja kilisyttää valtionkin kassaa mukavasti verotuloina. Nuorten aikuisten aatoksia ajoneuvomatkailusta puolestaan selvitettiin hiljattain ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä. Sen johtopäätöksissä vapautta ja riippumattomuutta korostava matkailumuoto kiinnostaa pari-kolmekymppisiä, mutta lisämarkkinointia tarvitaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Tutkimusten tulokset ovat toisinaan osin ennalta arvattavia, mutta ”tieto on valtaa” ja auttaa keskittymään olennaiseen.
Omalta osaltaan leirintämatkailun vetovoimaa pitää yllä ja vahvistaa Caravan-lehti, jonka uusin lukijatutkimus tehtiin loppuvuodesta. Tuloksista selvisi, että karavaanarit kokevat julkaisun edelleen tärkeäksi, säilyttävät lehdet pitkään ja palaavat niihin useita kertoja uudestaan. Joillakin mittareilla lukutottumukset ovat jopa vahvistuneet aiemmasta, ja digisisällötkin aletaan hiljalleen löytää.
Erilaisia tutkimuksia tehdään ja teetetään tietysti uteliaisuudesta. Lisäksi on tärkeää perustaa päätökset ja toiminta oletusten sijasta tietoon ja ymmärtää erilaisten muuttujien yhteyksiä. Tulokset ovat toisinaan osin ennalta arvattavia, mutta ”tieto on valtaa” ja auttaa keskittymään olennaiseen. Tuskinpa oman lukijatutkimuksemme tuloksetkaan säväyttäisivät nykyiseen malliin, jos tekisimme sisältöjä pelkällä mutulla.
Juuri siksi hyvinvointia ja onnellisuutta lisäävää suhdetta ikiaikaiseen ympäristöömme maalaillaan myös lehden uudessa esseesarjassa. Siinä aiheen äärelle syventyy palkittu luontotoimittaja Juha Kauppinen. Lehden mainio kansikuva Vuokatista – Risto Mäläskän otos muuten – taas yhdistää matkailuajoneuvot, suomalaisen luonnon ja nykyaikaiset liikunta-aktiviteetit. Sellainen kolmiyhteys pitää elämänlangan pinkeänä ja murheet loitolla – tutkitusti.
Pauli Salokangas
päätoimittaja