Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n mukaan suomalaisen matkailuajoneuvomyyjän keski-ikä on 45 vuotta. Alalla mietitään keinoja löytää lisää pitkäkestoisia ja motivoituneita työntekijöitä, sillä sitä uhkaa vaje etenkin nuoremmista karavaaniasiantuntijoista.
– Kotimaan matkailuajoneuvomarkkina kasvoi kuluvan kesän aikana merkittävästi ja kysyntä suorastaan räjähti. Omien tietojemme mukaan jopa 30 prosenttia asiakaskunnasta oli kuluvana kesäsesonkina iältään noin 25–34-vuotiaita. Sama ilmiö ei kuitenkaan ole nähtävissä matkailuautoja myyvän henkilökunnan ikärakenteessa, J. Rinta-Joupin toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi toteaa yrityksen tiedotteessa.
Hänen mukaansa vaikka yhä useampi on kiinnostunut ostamaan matkailuajoneuvon ja osaaville tuote-eksperteille löytyisi nyt tuottoisaa työtä, on alalle ylitsepääsemättömän vaikeaa saada houkuteltua sitoutuneita ihmisiä alan ulkopuolelta.
– Matkailuautoilukuume on herännyt nuorissa ja tuote alkaa olla trendikäs. Valitettavasti alle kolmekymppinen myynnin ammattilainen ei tahdo edes vilkaista matkailuautoon päin. Tuote ei houkuttele ja herättää ennen kaikkea epävarmuutta monessa kokemattomassa myyjässä, jolle vauhdikkaat henkilöautot ovat se oma juttu, sanoo tiedotteessa J. Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni.
– Näiden haasteiden vuoksi yrityksemme aloittaa tänä syksynä uuden caravan-koulutusohjelman. Tavoitteenamme on palkata kokemattomia työnhakijoita alan ulkopuolelta vakituiseen työsuhteeseen matkailuajoneuvokaupan alalle ja kouluttaa heidät caravan-liiketoiminnan pitkäkestoisiksi ammattilaisiksi, Ala-Hakuni toteaa.
Lähde: J. Rinta-Jouppi Oy