Stena Line -varustamo täyttää 60 vuotta

Stena Linen perustaja Sten A. Olsson aloitti lauttayhteyden kotikaupungistaan Göteborgista Skageniin Tanskassa vuonna 1962. Tuolloin hänellä oli jo 20 vuoden kokemus yrittäjänä – romukauppiaana. Ensimmäisen lauttalinjan nimeksi tuli Stenalinjen, mutta se muutettiin kansainvälisemmäksi nimeksi Stena Line, kun Pohjoismaat eivät enää riittäneet yhtiön tavoitteille.

Olsson aloitti uransa merenkulkualalla, koska hän tarvitsi tavan kuljettaa metalliromua. Kun hän nopeasti ymmärsi, kuinka konservatiivista ja tehotonta matkustajalautta-ala tuolloin oli, hän päätti itse lähteä mukaan alan liiketoimintaan.

Perustettuaan reitin Skageniin ja myöhemmin Fredrikshamniin Tanskaan Stena Line avasi vuonna 1967 suoran reitin Länsi-Ruotsin ja Euroopan mantereen välille Saksan Kieliin.

Vuonna 1967 liikenteeseen tulleeseen Stena Germanicaan ajo vaikutti olleen kovin ahdasta.

Yritysostoilla Stena Line aloitti 1980- ja 1990-luvuilla ensimmäiset linjansa Alankomaista Isoon-Britanniaan ja sieltä edelleen Irlantiin. Rautaesiripun kaatumisen jälkeen uusi reitti Karlskronasta Puolan Gdyniaan vuonna 1995 loi perustan yhdelle Stena Linen nopeimmin laajenevista liiketoiminta-alueista.

Nykyään Stena Line kuljettaa vuosittain 6 miljoonaa matkustajaa ja useita miljoonia rahtiyksikköjä 38 laivalla. Stena Linen alukset liikennöivät 18 reitillä eurooppalaisessa verkostossa, joka ulottuu lännessä Irlannista Suomeen idässä. Suomalaisia karavaanareita myös kiinnostavan Hanko–Nynäshamn-reitin Stena Line avasi tänä vuonna.

Etelä-Ruotsin ja Puolan yhdistävä, Karlskronan ja Gdynian väliä ajava Stena Ebba edustaa varustamon uusimpia aluksia.

Lähde ja kuvat: Stena Line