Maiseman tuotteistus tuo potkua matkailupalveluihin

Maisemaa voidaan suunnitelmallisesti tuotteistaa ja matkailuelämyksiä markkinoida maiseman avulla.

Suomessa on 156 valtakunnallisesti arvokasta maisema-aluetta, satoja valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja ympäristöjä ja satoja maakunnallisesti arvokkaita maisema-alueita. Näiden alueiden edustavuus ja arvot on tutkittu ja tunnustettu, mutta niitä on hyödynnetty vain vähän matkailussa ja tuotteiden markkinoinnissa.

– Yrittäjien ja kunnan pitäisi tuntea hyvin oman alueensa arvomaisema ja hyödyntää sitä rohkeasti. Maisemaan liittyy tarinoita, joita voidaan jalostaa esimerkiksi opastetuksi retkiksi ja sykähdyttäviksi tuotteiksi, kuvailee kehitysjohtaja Leena Lahdenvesi-Korhonen Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:stä.

Paikallista ruokaa, leivonnaisia, käsitöitä ja muita matkailutuotteita voidaan markkinoida maiseman avulla.

– Mielenkiintoiset matkailupalvelut ja tuotteet syntyvät aidoista elämyksistä. Uusiin tai jo olemassa oleviin palveluihin ja tuotteisiin voida tuoda kiinnostavaa sisältöä maiseman avulla. Myös hintaa voidaan muokata maiseman luoman lisäarvon avulla.

Keski-Euroopassa maiseman tuotteistamisessa on pitkät perinteet. Myös Ruotsissa maiseman arvoa on ymmärretty käyttää hyväksi markkinoinnissa. Kulttuurihistoriaa, tapahtumapaikkoja ja maisemaan liittyviä henkilöitä osataan hyödyntää.

Syksyn 2019 ja alkuvuoden 2020 aikana järjestetään neljä Maisema matkailussa -työpajaa, joissa perehdytään maiseman tuotteistamiseen ja maiseman hyödyntämiseen markkinoinnissa. Työpajojen tavoitteena on, että osallistujat osaavat tuotteistaa ja markkinoida maiseman avulla ja tuottaa asiakkailleen mieleenpainuvia elämyksiä.

Lähde: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus