Kertaa liikenneympyrässä noudatettavat liikennesäännöt

Liikenneturvan uusi animaatio kertoo kiertoliittymässä ajamisen periaatteista hauskalla tavalla.

Risteysliikenne voidaan tehdä turvallisemmaksi liikenneympyröillä, mutta ne saattavat aiheuttaa joillekin harmaita hiuksia. Ajaminen kiertoliittymissä on kuitenkin varsin yksinkertaista, kunhan muistaa niissä ajamisen perusasiat ja muut liikennesäännöt.

– Liikenneympyrähän on oikeastaan vain sarja risteyksiä. Omaa ja muiden ajamista voikin helpottaa huomattavasti sillä, että käyttää vilkkua ajoissa ja oikeassa paikassa sekä muistaa väistämissäännöt, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Ympyrään mentäessä on väistettävä siellä jo olevaa liikennettä sekä kevyttä liikennettä, eli kävelijöitä, pyöräilijöitä ja mopoilijoita. Selvyyden vuoksi ympyrä onkin varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovalla kärkikolmiolla.

– Ympyrästä poistuttaessa on vielä väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia normaalin väistämissäännön mukaan, aivan kuten kääntyisi tavanomaisessa risteyksessä.

Muista vilkku ja unohda kilpa-ajo

Suuntavilkun oikea käyttö liikenneympyrässä on erityisen tärkeää, sillä se omalta osaltaan varmistaa liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden. Isommissa liikenneympyröissä voi lisäksi olla useampia ajokaistoja, jolloin jo kaistaa vaihdettaessa on luonnollisesti näytettävä vilkkua.

– Poistuttaessa ympyrästä laitetaan vilkku oikealle heti edellisen liittymän jälkeen tai ensimmäisestä liittymästä käännyttäessä jo ennen ympyrää. Tällöin muut liikkujat voivat ennakoida tekemisiäsi hyvissä ajoin, kertaa Heiskanen.

Liikenneympyröiden erityisiä vaaranpaikkoja ovat autojen ja kevyen liikenteen risteämispaikat sekä tultaessa ympyrään että poistuttaessa sieltä.

– Väistämisvelvollisen ajoneuvon kuljettajan on muistettava huomioida jalankulkijat ja pyöräilijät sekä ennen että jälkeen liikenneympyrän. Kannattaa siis ehdottomasti unohtaa kilpa-ajo, eikä yrittää väkisin ehtiä ympyrään ennen siellä jo olevaa ajoneuvoa. Hereillä pitää olla erityisesti kevyen liikenteen suhteen, toivoo Heiskanen.