Soraa lennätetään helikopterilla – Urho Kekkosen kansallispuistossa reiteistä tehdään kestävämpiä

Jyrkälle Niilanpää–Rautulampi-välille kestävöidään kaikille Urho Kekkosen kansallispuistossa liikkujille tarkoitettu reitti, joka mutkittelee nykyisen reitin molemmin puolin. Tavoitteena on estää luonnon kulumista ja parantaa turvallisuutta.

Uusi, mutkitteleva reitti korvaa noin 2,5 kilometriä vanhaa reittiä. Uuden reitin rakentaminen maastoon alkaa 7.8.2023. Maastopyöräilyreittien määrää ei ole tarkoitus kansallispuistossa lisätä.

Maastoon kuljetetaan soraa helikopterilla keskiviikosta 16.8. alkaen. Helikopterilentojen aikana turvallisuussyistä suljettuina ovat reitit Kiilopää–Niilanpää sekä Kiiloselkä–Niilanpää ja Niilanpää–Rautulampi.

Myös kaikki liikkuminen kartalla näkyvällä punaisella alueella on helikopterikuljetusten aikana kielletty.

Soraa kuljetetaan maastoon helikopterilla, koska kuljetustapa ei kuluta luontoa samalla tavalla kuin esimerkiksi traktorilla tehtävät sorakuljetukset. Oppeja uuteen tapaan on saatu Alpeilta. Kestävöinnin kustannusarvio on 150 000 euroa.

Reitin jyrkkyyttä vähennetään

Metsähallituksen mukaan Urho Kekkosen kansallispuistossa maastopyöräilijöitä on noin 15 prosenttia retkeilijöistä, jotka lähtevät Kiilopään lähtöporteilta kansallispuistoon. Esimerkiksi kesällä 2022 Kiilopäältä tehtiin kansallispuistoon noin 10 000 pyöräkäyntiä.

Tyypillisesti Rautulammin suuntaan lähdetään pyöräilemään juuri Kiilopäältä. Niilanpää–Rautulampi-väli on maastopyöräilijöiden suosima reitti, joka jyrkkyys aiheuttaa kovia tilannenopeuksia ja vaaratilanteita. Polku on myös levinnyt ja ympäröivä luonto kulunut, kun liikkujat väistävät ja etsivät sopivaa kulkupaikkaa tunturissa.

– Nykyinen reitti on kulkenut traktoreille ja mönkijöille tarkoitettua huoltouraa pitkin ja mennyt kohtalaisen suoraan perille.  Tavoitteenamme on, ettei uudelleen linjattu, serpentiinimäisesti mutkitteleva reitti ole mistään kohtaa liian jyrkkä. Näin vedet eivät vie soraa mennessään ja reitin pitäisi kestää paremmin aikaa. Mutkitteleva, loivempi reitti hillitsee myös pyöräilijöiden tilannenopeuksia, sanoo tiedotteessa virkistyskäytön asiantuntija Petri Kulha Metsähallituksen Luontopalveluista.

Lähde: Metsähallitus

Keskustelu

  1. Positiivista uutisessa oli se, että maastopyöräilyreittien määrää ei lisätä.
    Kuitenkin uutisessa pitäisi lukea, että ko. reittien määrää vähennetään olennaisesti seuraaviem 5 vuoden aikana.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

  2. Reinhold Pasterna

    Onko reittien käyttäjille reitti- , kilometri- vai jokin muu maksu ja mikä on sen suuruus?

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

  3. Hieno juttu, kun panostetaan pyöräreitteihin. Maastopyöräilyn suosio tulee vain kasvamaan tulevaisuudessa.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

  4. Yhtä naurettavaa kuin laskettelurinteet.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

  5. Veikko Virta

    Jo viime vuonna oli Saariselän lähistön parhaat kävelyreitit pilattu helikopterisoralla uskomattoman kamaliksi kulkea ja myös katsoa. Vain pyöräilyyn panostaminen on ärsyttävää. On myös vaarallista laittaa nämä hurjastelijat samoille reiteille kävelijöiden kanssa. Minusta ei ole enää kyse maastopyörailystä. Miksi ei voisi todella pyöräillä maaston kaltaisilla poluilla. Asvaltoidaanko nämä ns. polut seuraavaksi.
    En kestä enää käydä Saariselällä. Tänään viimeksi matkasin äkkiä ohi ja pois.
    PS. Soratiet on myös tehty suunniteltua huomattavasti leveämmiksi.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

  6. Amir Näveri

    Sähköpyöräkielto niin nopeudet laskee, täyskielto virallisten teiden ulkopuolelle.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

  7. Olavi Hallalehto

    Kansallispuistot ovat patikointia varten ja kaikki pyöräily pitäisi kieltää. Maastopyörän renkaat ovat pahimmat maan muokkaajat.
    kansallispuistossa pyöräilevä ei tule sinne samasta syystä kuin patikoija. Patikointi tehdään nauttien luonnosta ympärillä kun taas pyöräilijä hakee haasteita itselleen eikä ympäröivä luonto saa hänen huomiota. Siinä ei paljon ympärille katsella kun painellaan pyörällä luonnon keskellä sillä silmät pitää olla ajoreitissä. Jos ei rahkeet riitä kävelyyn luontopoluilla niin silloin on parempi unohtaa myös pyöräily siellä..
    Kansallispuistojen tarkoitus on tarjota mahdollisuus irtautua arjesta ja jättää kiireet taakse. Nauttia luonnon rauhasta.. ilman kulkuvälineitä.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

    1. Luonto antaa kaikille eri asioita. Ahdasmieliset kävelijät voivat suosiolla mennä reitille, jossa pyöräily ei ole sallittua. Tosin ne saattaa olla vähän syrjemmässä, joka vaatii jo enemmän rahkeita kävelijältä. Eiköhän luontoon mahduta kaikki, kun pidetään mieli avoimena. Huomiona myös, että luomupyöräily on kymmenen kertaa raskaanpaa kuin sunnunlöntystely.

      Kommentoitu 0 kertaa

  8. Järki puuttuu näistä hommista. Ja rahaa löytyy tällaiseen moninkertaiseen luonnontuhoamiseen.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

  9. Martti Alasalmi

    Suomessa on metsäautoteitä tms.
    n.150000km. Eiköhän siinä olisi kenelle tahansa pyöräiltävää.
    Maastopyöräily usein lähes yhtä turha ”luontoharrastus” kuin kilpasuunnistus! Vauhtia ja vaarallisia tilanteita luonnosta välittämättä!

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

  10. En voi olla ihmettelemättä, tuota soran, kivituhkan ym raskaiden massojen rahtaamista, noille poluille.
    Itse suosisin rääseiköiden raivausjätteitä,sitä ei tarvitsi kaukaa hakea ja voisi kuljetella esim talvella moottorikelkoilla. Risukkohake, ei uppoa, ja maastoutuu luontoon täydellisesti, eikä rohise kävellessä.
    Se joustaa kävelijän alla ja sitä on helppo korjata ja lisätä.
    Eikä maksa kohtuuttomasti.

    Kommentoitu 0 kertaa

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *