Saksasta kuuluu kummia – osa vanhempien matkailuautojen lämmittimistä on pakko vaihtaa uuteen

Saksassa matkailuautojen nestekaasulämmittimet, joiden lämmönvaihdin ja / tai pakoputki on valmistettu ja asennettu 19.3.1993–31.12.2005, on vaihdettava uusiin, kun laite täyttää 30 vuotta. Lämmitin on uusittava, vaikka se toimisi täysin moitteitta.

Vaihtopakkoa tehostaa se, ettei auto mene läpi katsastuksesta, jos lämmitintä ei ole uusittu. Saksalainen lämmityslaitteiden valmistaja Truma on julkistanut listan, josta näkyvät sekä vaihdettavat että sen suosittelemat, vanhoja lämmittimiä korvaavat uudet laitteet.

Listan mukaan vaihtopakko ei koske kaikkia 1993–2005 valmistuneita Trumaticeja: osassa asian ratkaisee sarjanumero.

Saksalaisella keskustelupalstalla vanhemman matkailuauton omistaja kertoo käyneensä jo kysymässä, mitä vaihto maksa. Hänelle oli sanottu, että koko laite on uusittava, pelkkä osien vaihto ei onnistu, ja hintaa kertyy noin 3 500 euroa.

Erikoisinta vaihtopakossa on, ettei se koske matkailuvaunujen lämmittimiä eikä vanhempia autoja, joiden lämmittimet on tehty ennen 19. maaliskuuta 1993. Myöskään uudemman kaluston lämppäreitä ei tarvitse vaihtaa, sillä vuoden 2006 alusta niillä on EU-direktiivin mukainen E1-hyväksymistunnus.

Mistä moinen sekoilu johtuu?

Vaihtovaatimuksen taustalla on saksalainen liikennebyrokratia, sen tekninen spesifikaatio 27, jonka nojalla laitteet ovat saaneet asennusluvan. Säädöksen mukaan kuorma- ja matkailuautojen nestetoimisten (bensa, diesel, nestekaasu) lämmittimien lämmönvaihtimet ja pakoputket on uusittava kymmenen vuoden välein korroosiovaaran vuoksi.

Truma pystyi kuitenkin osoittamaan, että nestekaasu palaa niin puhtaasti, etteivät osat vaurioidu ja aiheuta tiiviysongelmia. Näin yhtiö sai pidennettyä vaihtovälin 30 vuoteen, ja ensimmäiset lämppärit ovat tänä vuonna uusimisvuorossa.

Saksalaisen matkailuauton suomalaisomistajan ei kannata pelästyä, sillä vaihtopakko koskee vain Saksassa rekisteröityjä autoja eikä perustu esimerkiksi yleiseen tyyppivikaan tai vaaraan. Saksassa asia on herättänyt närää: täysin turha toimi vain byrokratian vuoksi, ja lasku siitä lankeaa yksityiselle matkailuautoilijalle.

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *