Sammanfattning över Caravan-tidningen 4/2023

Populariteten för den lyxigare varianten av camping växer stadigt

Populariteten för Glamping, dvs en lyxigare variation av camping, växer stadigt i Finland. Också utbudet på färdmål ökar. Tjänsteutbudet är brett, och man hittar allt från iglu av glas till välutrustade laavun eller lyxtält av hög kvalitet. Ordet Glamping kommer från kombinationen ”glamorous” och “camping”.

Sakta har också de finska campingområdena och stug byarna börjat erbjuda Glamping som alternativ vid sidan om caravan platserna. Glamping som alternativ går nu att hitta hos bla Tykkimäki Resort i Kouvola och Peltomäki Resort i Ylöjärvi.

Förändringar i distributionen av Caravan tidningen

Distributionen av Caravan-tidningen ändras från början av år 2024. I fortsättningen får medlemmarna i SF-Caravan ry sin medlemstidning hemburen för en tilläggssumma på 16,50 e. Summan inkluderar alla fem nummer av tidningen. Tilläggsavgiften betalas i samband med medlemsavgiften och abonnemanget för den tryckta tidningen fortsätter då utan avbrott.

Den tryckta tidningen distribueras automatiskt till hemadressen tills medlemsavgiften har uppdaterats. Föreningens medlemsavgift inkluderar i framtiden också rättigheten att läsa den digitala tidningen. Campingguiden distribueras fortsättningsvis i print format utan extra avgift till alla medlemmar.

Stormässa ordnades i Tyskland

Carava Salo mässan ordnades i Duesseldorf. Mässan bekräftade den allt mer stigande trenden från tidigare år. Exempelvis försöker tillverkarna i allt större skala möta de individuella önskningarna, liksom den yngre generationens önskan om mångsidighet. Som exempel hade man inrett ett arbetsrum i tillverkaren Fendt Caravan husvagn som också presenterades under mässan.

Närmare 750 utställare samlades i 16 olika mässhallar under det 10 dagar långa evenemanget som hade 254 000 besökare.

Stugvagnarnas popularitet stiger

Lapelland oy, ett företag som är grundat år 2019, har hittat sin miljon nisch någonstans mellan den traditionella stugan och husvagnen. Företaget som är hemma från Pyhäntä i Norra Österbotten tillverkar ca 200 stug- och bastuvagnar per år. Företagets omsättning var förra året cirka fem miljoner euro. I produktionen jobbar ungefär 40 personer varav 10 kommer från Ukraina.

Stugvagnen (eller villagnen), som ofta anskaffas för fritidsbruk, används exempelvis som gästhus på gården eller inhandlas som bastubyggnad till stugan. Vagnen ställs också ofta på säsongsplatser vid campingområden.

Priset för vagnen lägger sig någonstans mellan 10-70 000 euro. Kommunernas inställning till vagnen varierar, och är långt beroende på om vagnen ställs i en urban miljö eller ute på landsbygden. Frågan om huruvida vagnen räknas som fast eller flyttbar bostad påverkar också kommunernas beslut.

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *