Kokeakseen ajamisen ennätyksellisen pitkässä vedenalaisessa tietunnelissa ei pian tarvitse enää matkustaa Japaniin asti vaan reissata naapurimaahan Norjaan.
Ryfylken alueen uusi tieyhteys Norjan lounaisosassa koostuu kolmesta tunnelista. Niistä pisin, Ryfylke-tunneli, avautuu 30.12.2019.
Alkuperäisten suunnitelmien mukaan kaikkien kolmen tunnelin piti avautua yhtä aikaa, mutta projektin kaksi muuta tunnelia avautuvat vasta ensi helmikuussa. Avaamista viivästyttävät vielä hieman kesken olevat turvallisuustestit.
Ryfylke-tunnelilla on pituutta ennätykselliset 14,3 kilometriä. Maailman vielä hetken aikaa pisin vedenalainen tietunneli sijaitsee Japanissa Tokionlahdella. Sillä tunnelilla on pituutta ”vain” noin 9,5 kilometriä.
Ryfylke-tunneli kulkee syvimmällä kohdalla peräti 292 metriä merenpinnan alapuolella. Sitä ei kannata tunnelissa ajaessa ehkä liikaa ajatella, ettei ala ahdistaa.
Tunneli tarjoaa kiinteän tieyhteyden Stavangerin ja vuonon toisella puolella olevan Strandin kunnan välille, mikä nopeuttaa ajomatkoja alueella. Ikävämpi puoli asiassa on se, että kun aiemmin mentiin vuonon yli lautalla, sillä matkalla oli komeita maisemia katsottavissa. Lauttayhteyden korvaavan tunnelin seinien katsominen 14,3 kilometrin verran luulisi olevan puuduttavaa.
Autolla liikkuvan matkailijan on hieman vaikea välttyä tunneleilta vuoristoisessa Norjassa, sillä maassa on yli 900 tietunnelia. Norjassa on myös maailman pisin ei-vedenalainen tietunneli, Lærdalstunnelen, jolla on pituutta huimat 24,5 kilometriä.
Kommentointi on suljettu.
Tuula
Erilaiset tunnelit ovat kyllä mielestäni hyvä ratkaisu lyhentää matkustusaikoja. Tosin yllättää, että tuo maailman pisin vedenalainen tunneli ei ole tuon pidempi. Mietin myös miten tunnelin huoltotyöt hoidetaan, käytetäänkö siinä ROV kalusteita?